Nederlanders zijn hun mobiele telefoon of tablet de afgelopen jaren minder vaak gaan gebruiken voor zakelijke doeleinden. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper onder zijn Consumer Panel. Mobiele telefoons worden iets vaker gebruikt voor zakelijke doeleinden dan tablets.

Gemiddeld werd een tablet in het tweede kwartaal van 2015 in 16 procent van de gevallen voor zakelijke doeleinden ingezet. In Q3 van 2013 was dit nog in 22 procent van de gevallen. Een mobiele telefoon werd het afgelopen tweede kwartaal gemiddeld in 20 procent van de gevallen zakelijk gebruikt, tegen 23 procent in het derde kwartaal van 2013.

De lichte daling is in de afgelopen drie kwartalen ingezet bij zowel mobiele telefoons als tablets, zo blijkt uit de doorlopende meting van Telecompaper. Het gaat om het belangrijkste mobiele telefoon van de respondenten en om de meest gebruikte tablet.

Verschillen tussen man en vrouw, leeftijdsgroepen

Mannen blijken hun mobiele telefoon iets vaker voor zakelijke doeleinden te gebruiken (22%) dan vrouwen (17%). Bij tablets – gemiddeld 16 procent van de tijd voor zakelijke doelen gebruikt – is er geen verschil.

Bij mobiele telefoons valt vooral op dat er zeer weinig verschillen zijn tussen leeftijdsgroepen in het privé versus het zakelijk gebruik. Alleen voor de oudste leeftijdsgroep is er een duidelijke afwijking van het gemiddelde (80% privé gebruik, 20% zakelijk): in 88 procent van de gevallen gebruikt de groep 65-80 jarigen hun mobiele telefoon privé, in 12 procent van de gevallen zakelijk.

Een vijfde NL huishoudens heeft 2 tablets

Het aantal huishoudens met een tablet lag volgens Telecompaper in het vierde kwartaal van 2014 op 61 procent. In het vierde kwartaal van 2013 was dat 51 procent. De groei komt vooral voor rekening van huishoudens met meer tablets. Een vijfde van alle huishoudens beschikte eind Q4 van 2014 over minimaal twee tablets, aldus het ‘Dutch Tablet Users Q4 2014’ van Telecompaper.

In het eerste kwartaal van 2015 bleek volgens GfK 81 procent van de Nederlandse bevolking te beschikken over een smartphone, negen procentpunt meer dan in het eerste kwartaal van 2014 (72%).

Bron: Telecompaper