Wereldwijde reiswebsite Skyscanner ziet een enorme toename in het aantal reizigers dat zijn reis onderweg plant. Het percentage Nederlandse reizigers dat een smartphone gebruikt voor het plannen van zijn vlucht is in 2014 met 133 procent toegenomen ten opzichte van 2013. De reiswebsite bekeek de desktop- en mobiele data om te vergelijken hoe gebruikers vluchten zoeken en boeken op verschillende apparaten.

Van de zoekopdrachten naar vluchten in Nederland is 72 procent afkomstig van desktopcomputers, veertien procent via mobiele apparaten en een even groot percentage via tablet. Reizigers gebruiken nog steeds primair hun desktop voor het zoeken naar reizen. Toch is er met de stijgende verkoop van smartphones en tablets een opmerkelijke verschuiving naar mobiel zoeken waarneembaar. De enorme groei in zoekopdrachten via mobiele apparaten het afgelopen jaar onderstreept deze trend. Uit data van Skyscanner blijkt dat is het percentage Nederlandse reizigers dat een smartphone gebruikt voor het plannen van zijn vlucht in 2014 met 133 procent toegenomen ten opzichte van 2013. Dit is aanzienlijk meer dan het Europese gemiddelde (113 procent). Daarnaast is het aantal zoekopdrachten via tablets gestegen met zeventien procent, terwijl het aantal boekingen via dit device toenam met 47 procent.

Wereldwijd voert Azië de lijst aan met dertig procent vluchtboekingen via de smartphone, gevolgd door Europa en Amerika die net onder de 25 procent zitten. Amerika heeft, met een stijging van 62 procent, wel de grootste groei in boekingen via de tablet.

Op zondag zoeken, maandag boeken

Uit het onderzoek van Skyscanner komt ook naar voren wanneer mensen hun reis op verschillende apparaten plannen. De meeste mobiele zoekopdrachten worden in Nederland op zondag rond 21.00 uur ingevoerd, terwijl op maandag rond 12.00 uur de meeste boekingen worden gedaan via desktop. Hieruit blijkt dat veel mensen thuis zoeken en tijdens de lunchpauze op hun werk boeken. Tabletgebruikers laten een ander patroon zien. Zij zoeken hun vlucht het meest op maandag rond 21.00 uur, terwijl boekingen met dit apparaat hun hoogste piek een dag later bereiken om 22.00 uur.

Skyscanner ontdekte ook dat december en januari de maanden zijn waarin Nederlandse reizigers de meeste apps downloaden. Oktober daarentegen is de maand waarin het aantal downloads in Nederland het laagst is. Wereldwijd zijn de iOS-apps dominant (55 procent), tegen 45 procent Android. Hiermee verschilt Nederland niet veel van dit globale beeld; 59 procent van de downloads zijn iOS-apps, 41 procent Android. Overigens is Android wel bezig met een inhaalslag: in 2013 was de verhouding nog 64 tegenover 36 procent.

Linda Hoebe, country marketing manager van Skyscanner: “Het zoeken en boeken van reizen heeft een enorme transformatie ondergaan door de komst van mobiele apparaten. Reizigers hebben hun smartphone altijd bij zich en ze checken deze ook regelmatig. Hierdoor verwachten wij dat de groei voortzet. Ook via tablets blijft het zoeken en boeken van reizen groeien. Daarnaast is het interessant om te zien hoe de verschuiving in apparaten het gedrag van reizigers verandert. Vooral de momenten op de dag; tablets en smartphones in de avonduren en de desktop tijdens lunchtijd.”

www.skyscanner.nl

photo:airlines470(cc)