Nederlanders zoeken vaker dan ooit online naar kortingsacties rond Black Friday. Dat blijkt uit cijfers van Blackfridaydeals.nu, het grootste Nederlandse platform rond de jaarlijkse koopjesdag. In de Verenigde Staten leidt deze vrijdag na Thanksgiving al twee decennia lang tot ware stormlopen; retailers geven op die dag traditiegetrouw enorme kortingen. Dit jaar vindt Black Friday plaats op vrijdag 23 november.

De interesse voor Black Friday in Nederland is de afgelopen jaren hand over hand toegenomen, blijkt uit de cijfers van zoekmachines. Zochten in 2015 zo’n 250.000 mensen op internet naar ‘Black Friday’, vorig jaar was dat aantal verdrievoudigd: 675.000 Nederlanders waren online op zoek naar de beste deals. Dit jaar is de verwachting dat de grens van 1.000.000 zoekopdrachten voor het eerst wordt doorbroken, zegt Frans van Riemsdijk, initiatiefnemer van Blackfridaydeals.nu.

Adverteerders
Niet alleen de zoekopdrachten laten zien dat Black Friday zich kan verheugen in groeiende populariteit. Black Friday zou Black Friday niet zijn zonder enthousiaste en massale deelname van het bedrijfsleven. “Vorig jaar hadden we driehonderd adverteerders op onze site”, vertelt Van Riemsdijk. “Dit jaar hebben zich al meer dan tweeduizend bedrijven bij het platform aangesloten. De groei zit er goed in.”

Merken
De website, gelanceerd in 2016, biedt consumenten een totaaloverzicht van alle kortingen en acties op Black Friday. Zowel Nederlandse als Belgische webshops zijn erop te vinden. Naast de beste deals vinden consumenten op de website ook achtergrondinformatie en tips over de jaarlijkse koopjesdag. De meest gewilde producten op Black Friday zijn elektronica, kleding, games en woonaccessoires. Apple, Converse, Nike, Nintendo en Samsung zijn de populairste merken.

Retailers
“Consumenten profiteren van hoge kortingen. Maar ook voor retailers biedt Black Friday kansen”, zegt Van Riemsdijk. “We kunnen klagen over ‘de volgende uit Amerika overgewaaide hype’. Maar iedereen kan er zijn voordeel mee doen. Wat is er mooier dan als retailers op één dag gezamenlijk het sinterklaas- en kerstseizoen in te luiden? Wil je als retailer resultaat, dan kun je niet meer om Black Friday heen.”

Bron:blackfridaydeals.nu