Groei in de Nederlandse tablet markt remt af doordat meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens momenteel al over tablet beschikken. In het tweede kwartaal van 2014 heeft maar liefst 56% van de huishoudens een tablet in huis. Dit is vijf procent punt hoger vergeleken met zes maanden eerder en 14% meer dan vorig jaar. Kortom momenteel worden tablets in 4,2 miljoen huishoudens gebruikt.
Steeds minder mensen geven dan ook aan een tablet aan te willen schaffen in de komende maanden. Slechts 16% van de consumenten gaf aan in de komende zes maanden een tablet te willen kopen. Terugkijkend naar een half jaar geleden toen dezelfde vraag werd gesteld gaf 19% aan een tablet te willen gaan kopen in de komende zes maanden. Een derde daarvan ging uiteindelijk ook daadwerkelijk tot aankoop over.
De tablet penetratie is niet alleen in de jongere leeftijdsgroep hoog. Ook in de leeftijdsgroep 65-80 jaar is de tablet penetratie 50%. De tablet wordt nog steeds het meest gebruikt voor simpelweg browsen op internet en het spelen van games. iPads (2,3, 4 en mini) worden vaker gebruikt voor online shoppen dan andere tablets. Tablets gebruiken we per week ongeveer 9,5 uur. Ouderen zijn hun tablets iets minder gaan gebruiken laten de cijfers uit het onderzoek uitgevoerd door Telecompaper onder het Telecompaper Consumer Panel.
Bron: Telecompaper
Photo: neccorp (cc)