Online kledingshoppers kopen steeds vaker kleding vanaf een mobiel apparaat. Dit blijkt uit analyse van online modeplatform Winkelstraat.nl, dat tijdens het onderzoek signaleerde dat Noord-Hollanders en Zuid-Hollanders het meeste mobiel shoppen. Inwoners van Flevoland kijken bij het online shoppen van kleding het meest naar producten die in de sale zijn. Zeeuwen hebben het meeste interesse in kledingcollecties uit het nieuwe seizoen.

 Mobiele kledingshoppers per provincie

In Noord-Holland en Zuid-Holland wordt inmiddels 69% van de kledingaankopen op een mobiele telefoon gedaan. In Zeeland is dit minder dan de helft, maar daar maakt men naar verhouding wel het vaakst gebruik van een tablet. Friezen houden vast aan de ‘reguliere’ pc, want in Friesland is het percentage bestellingen vanaf een desktop 77% hoger dan in Noord-Holland.

Regionale verschillen in collectie-voorkeuren

Zeeuwen zijn het meest geïnteresseerd in de nieuwe collectie, maar ook inwoners van Overijssel en Limburg zoeken naar de nieuwste items. In Drenthe en Utrecht is dat het minste het geval, terwijl inwoners van Flevoland het langste twijfelen over het aankopen van de items.

Flevolanders struinen online het meest tussen de afgeprijsde items, maar inwoners van Zuid-Holland geven net iets meer uit aan sale-items. Drentenaren en Limburgers hebben het minste oog voor kortingen. Al geldt dat in nog sterkere mate voor Belgische kledingshoppers, wat het vooroordeel van ‘zuinige Hollanders’ weer eens extra onderstreept.

Populaire merken

De populariteit van designers verschilt aanzienlijk per provincie. Zo is kleding van Parajumpers geliefd in Groningen en Drenthe, terwijl Philipp Plein opvallend vaak wordt gedragen in Noord-Holland en Zeeland. Het label My Brand is naar verhouding het populairst in Noord-Brabant, Gelderland en Limburg. Kledingmerk Guess valt vooral in Friesland in de smaak. Zeeuwse en Limburgse dames geven vaker de voorkeur aan het Italiaanse fashionlabel Liu Jo.

Meer weten over het onderzoek? Check hier.