Het produceren van een uitstekend werkende app die helemaal past bij je doelgroep en doelstellingen is een mooi begin. Maar dan? Zonder de juiste online marketingstrategie weet je consument deze app niet te vinden, niet te downloaden, en blijft de app levensloos verloren ergens in een appstore voor eeuwig te roesten. Dit kan voorkomen worden. Volg onderstaande 10 online marketing stappen bij het lanceren van een app en zorg voor de aandacht die je app verdient. De 10 online marketing stappen bij (het lanceren van) een mobiele app.

1. Bouw een inspirerende, uitstekend werkende landingspagina met een duidelijke call to action.
2. Introduceer een ‘pre-launch marketingcampagne’. Zorg bijvoorbeeld hierbij voor een korte video (teaser) om je nieuwe product/app te introduceren
3. Wees actief met Content Marketing en Content Promotion.
4. Ga actief aan de gang met Search Engine Optimalisation (SEO) door linkbuilding en het vinden van de juiste keywords die je doelgroep gebruikt bij de zoektocht naar    jouw content.
5. Zorg voor App Store Optimalisatie. In ieder geval dienen er binnen 72 uur na de lancering van de app een groot aantal downloads te hebben plaatsgevonden. Het aantal downloads van de afgelopen 24uur hebben daarbij de grootste impact. Om zo snel mogelijk een groot aantal downloads te realiseren helpt een ‘boost’ campagne om het aantal downloads te promoten.
6. Zorg voor Strategische Partnerships. Door met andere merken te collaboreren die de dezelfde doelgroep en content categorie aanspreken (maar wel indirecte concurrenten zijn) kan je nog effectiever de markt betreden.
7.Maak gebruik van ‘Influencer Marketing’. Kies zorgvuldig de opinieleiders en innovators en motiveer deze trendsetters met een groot bereik en impact binnen de gewenste doelgroep in de verdere promotie van je app.
8. Activeer de Pers om  over je app te schrijven en te publiceren. Een effectieve Pers Promotie is een must voor het realiseren van een groot bereik.
9. Wees actief met Gastbloggen en laat een nuttige demonstratie zien van je app zonder echt reclame te maken. Geef waardevolle tips en informatie.
10. ‘Paid Traffic’ het hoort erbij. Kies voor een succesvolle Search Engine Advertising (SEA) strategie met de grootste inzet net voor, tijdens en de 72uur na de introductie van de app.

Bekijk uitvoerig deze tips in onderstaande slideshare presentatie.

Photo:leehaywood(cc)

 

Bron:kaisertheage