Spotify is de bekendste aanbieder van streaming muziek in Nederland. Slechts 14 procent van de Nederlands heeft nog nooit van de Zweedse muziekdienst gehoord. Concurrent Rdio is het minst bekend, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper onder zijn Consumer Panel in het tweede kwartaal van 2015. 55 procent van de ondervraagde panelleden gaf aan nog nooit van de dienst gehoord te hebben.

De Franse muziekdienst Deezer is op flinke afstand na Spotify de tweede meest bekende streaming muziekdienst. 46 procent van de Nederlanders stelt de dienst niet te kennen (ofwel 54% wel). De Amerikaanse dienst Soundcloud is bij 51 procent van de panel-leden niet bekend. SoundCloud lijkt meer op YouTube dan op een streamingdienst zoals Spotify, Deezer, Pandora of Tidal. Het biedt muziek van bekende en minder bekende artiesten, van professionals en amateurs, naast elkaar aan.

Bekeken naar gebruik is Spotify ook marktleider in Nederland. 55 procent van alle respondenten van het Consumer Panel geeft aan Spotify wel te kennen, maar niet te gebruiken. Bij Deezer geeft 49 procent van de respondenten aan de dienst wel te kennen, maar niet te gebruiken. Bij Rdio gaf 42 procent aan de dienst wel te kennen, maar niet te gebruiken – bij Soundcloud was dat 39 procent.

Gratis of betaald account

Als respondenten wordt gevraagd of men gebruik maakt van de gratis variant van de dienst – geeft 25 procent aan dit bij Spotify te doen. Bij Deezer en Rdio was dat respectievelijk vier en drie procent. Bij SoundCloud  heeft negen procent van de ondervraagden een gratis account.

Zeven procent van de Nederlanders heeft een betaald account van Spotify, ofwel 23 procent van alle mensen met een Spotify-account. Eén procent van de Nederlanders heeft een betaald account van Deezer. Eveneens één procent geeft aan een betaald abonnement op Soundcloud te hebben. Geen enkele panellid heeft een betaald account van Rdio.

Spotify en Deezer hebben wel extra distributiekanalen, via overeenkomsten met respectievelijk KPN en T-Mobile. Soundcloud en Rdio hebben niet een dergelijke overeenkomst. Apple Music, eind juni gelanceerd, is in de meting over Q2 niet meegenomen. Apple Music gaat 9,99 euro per maand kosten en biedt een gezinsbundel voor 14,99 euro.

Bron: Telecompaper