Deze gastbijdrage is geschreven door Richard Otto; oprichter van MobileMarketingNL

Uit onderzoek blijkt dat mobile apps steeds vaker maar één keer gebruikt worden om vervolgens al weer van de smartphone of tablet verwijderd te worden. Voor marketeers hoeft een eenmalig gebruik echter niet altijd negatief te zijn.

Volgens Locatytics blijkt dat wereldwijd een kwart van de apps maar 1x gebruikt worden. Vorig jaar was ‘slechts’ 20% van de apps een ‘eendagsvlieg’. Uit onderzoek blijkt ook dat veelgebruikte apps (met een gebruik van 11x of meer) juist in de steeds minder voorkomen. In 2014 was dat nog bij 39% van de apps het geval en dit jaar is dit gezakt naar 34%. In China wordt zelfs 37% van de apps naar een keer gebruik verwijderd. Vooral game apps blijken al snel van het mobile device te worden verwijderd.

In de Android en Apple App store zijn in totaal zo’n 3 miljoen apps beschikbaar, terwijl de consument gemiddeld slechts 26 apps op zijn mobiel staan. Een lang app verblijf op de homescreens is daarom slechts voor weinig organisaties weggelegd. Vooral nieuws-apps zijn de uitverkorenen voor een loyaal gebruik.

Voor sommige marketeers zullen bovenstaande cijfers schrikbarend zijn, waarmee de vaak hoge investeringen in een app worden vermeden. Toch hoeft een eenmalige gebruik niet direct negatief te zijn, mits je doelstelling maar wel wordt bereikt. Denk bijvoorbeeld aan de apps van vliegtuigmaatschappijen, die je alleen gebruikt voordat je op vakantie gaat. De gebruiker zal de app bij zijn volgende vakantie vaak nogmaals downloaden als dat weer relevant is. Mobile games worden vaak ook voor ‘branding’ door marketeers ingezet. Een goed voorbeeld daarvan is KLM Jets, waar het merk KLM veelvuldig naar voren komt.

Ook dit soort games worden vaak maar 1x gebruikt. Toch kan het merk hiermee vaak een steviger ‘touchpoint’ bij de consument maken dan veel andere kanalen. Er wordt immers met je merk kort maar krachtig gespeeld.

Deze gastbijdrage is geschreven door Richard Otto; oprichter van MobileMarketingNL

photo:blakespot(cc)