Wanneer zijn mobiele shoppers het meest actief? Op deze vraag hebben we een antwoord gekregen dankzij de Demandware Shopping Index. De Shopping Index meet de groei in ecommerce en identificeert trends die aan de basis staan van die groei door de gegevens van websites te analyseren en periodiek te vergelijken.

Wanneer zijn mobiele shoppers het meest actief? De antwoorden op een rij!
Uit de meest recente Demandware Shopping Index blijkt dat online shoppers steeds meer gebruikmaken van hun smartphone om te shoppen.Deze index volgt voor de eerste keer  nu ook  de piekmomenten onder shoppers. Er is onder meer in kaart is gebracht wanneer de bestellingen per tablet en smartphone het hoogst zijn. Dit biedt retailers mogelijkheden om contact te leggen met consumenten en hun aandacht vast te houden op basis van specifieke dagdelen. De gegevens van Demandware wijzen erop dat de meeste bestellingen worden geplaatst tussen 19:00 en 20:00 uur, waarbij de bestellingen vanaf tablets en smartphones het hoogst zijn tussen 20:00 en 21:00 uur en de bestellingen vanaf computers pieken tussen 9:00 en 10:00 uur. Maandag is doorgaans de dag waarop de meeste bestellingen geplaatst worden. Het aantal bestellingen vanaf een tablet en smartphone is het hoogst op zondag, terwijl het aantal orders op zaterdagen het laagst is. Het hoogste aantal orders wordt geplaatst op maandagen tussen 19:00 en 20:00 uur. Retailers kunnen op basis van deze informatie marktvoordeel behalen, zoals het segmenteren op basis van dagdelen en het inzetten van andere marketingtools.

Tablets verliezen terrein van smartphones
De analyse van Demandware laat zien dat steeds meer shoppers smartphones boven tablets verkiezen. Hiermee lijken de tablets snel uit de gratie te vallen, terwijl smartphones steeds populairder worden. De data van Demandware wijzen erop dat het aandeel websitebezoeken met een tablet 22 procent is gedaald ten opzichte van de piek van ongeveer 15 procent in het begin van 2014. Nu tablets nog slechts 11 procent van alle websiteverkeer vertegenwoordigen, lijkt het waarschijnlijk dat deze daling de komende periode zal voortzetten.

“De verwachting was dat de tablet de digitale commerciële groei zou leiden. We zien echter dat de smartphone de grootste aanjager van de groei in websitebezoeken, het aanmaken van winkelmandjes en nu ook het daadwerkelijke bestellen is. Sterker nog, de smartphone is het enige device dat winst boekt qua websiteverkeer en is verantwoordelijk voor maar liefst 119 procent groei in het aantal websitebezoeken”, zegt Rick Kenney, Head of Customer Insights bij Demandware. “Op basis van deze gegevens adviseren we retailers om prioriteit te geven aan de smartphone. Zo zou elke winkelervaring specifiek moeten zijn ontworpen voor de smartphone. Dit betekent snelle laadtijden, websites met alle functies en consistentie tussen alle soorten devices met oog voor de marketing- en commerce-ervaringen van een merk.”

Overige conclusies

-Verandering in marktaandeel zet zich voort – Smartphones nemen steeds meer marktaandeel over van computers en tablets. Vanwege het toenemende smartphone-gebruik staat de smartphone nu zelfs op het punt om computers in te halen, zowel qua bestellingen als websitebezoeken stijgt het aandeel wereldwijd met 44 procent.

-Meer onderbrekingen tijdens het shoppen – De totale overheersing van de smartphone heeft een keerzijde: meer onderbrekingen tijdens het shoppen als gevolg van kortdurende bezoeken. De gemiddelde tijd per websitebezoek in het derde kwartaal was 9,4 minuten. Dit is 3 procent minder ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde tijd van een websitebezoek vanaf een smartphone was 8,4 minuten in het afgelopen kwartaal – een daling van 12 procent.

-Een langzame verschuiving in het kortingspercentage – Hoewel shoppers op zoek blijven naar kortingen en gratis verzending, en deze ook vinden, is het verschuivingspercentage van kortingen traag. Op een gemiddelde orderwaarde van 123 dollar halen shoppers wereldwijd gemiddeld een korting van 13 procent – bijna identiek aan de 12 procent die shoppers hebben bespaard in het tweede kwartaal van dit jaar.

photo:giuseppemilo(cc)