Het is geen verrassing meer. We shoppen steeds meer met onze mobiel. Je ziet het om je heen gebeuren en vooral kleding, schoenen, maar ook verzorgingsproducten, computerhardware en steeds meer vliegtickets worden net zo makkelijk met onze smartphone gekocht. Uit cijfers in 2013 van de M-Commerce Monitor bleek al dat mobiel winkelen 11% voor haar rekening neemt als het gaat om e-commerce. Maar wat zijn nou de belangrijkste redenen voor consumenten om over te gaan naar mobiel shoppen? De vijf belangrijkste redenen om mobiel te winkelen zijn volgens de consument:

– Tijdsbesparing
– Voor de beste deals in de buurt (o.a. via location based technieken)
– Lekker shoppen terwijl je onderweg bent
– Multitasken: mobiel winkelen terwijl je ook nog iets anders aan het doen bent
– Het is niet meer nodig om in de rij te staan.

De tablet is veruit nog het populairste mobiele device om online aankopen te doen. Tablets zorgen namelijk voor bijna 2/3 van de aankopen op mobiele devices. Hierbij speelt gemak en ook een relaxmoment thuis waarschijnlijk toch ook nog een grote rol. Want uit een eerder onderzoek bleek al dat in het weekend en dan vooral op zondag er massaal gewinkeld wordt op het internet via onze mobiele devices. Daarbij bezoeken mobile shoppers een groter aantal retailwebsites dan pc only gebruiker: 6.2 websites vs 2.9 websites. Dat de smartphone niet alleen gebruikt wordt voor showrooming, dat wil zeggen het vergelijken van prijzen en reviews op de winkelvloer, blijkt uit dit onderzoek.  36% van de smartphone gebruikers shopt met de smartphone gewoon vanaf huis. Bekijk hier meer details over dit onderzoek. 

Wil je weten welke 5 productgroepen al meer online verkocht worden dan via het traditionele retail kanaal? Klik dan hier.

Bekijk de statistieken en trend van Mobile Commerce Sales in de VS in onderstaande infographic.

mobiel shoppen

Photo:mikecogh(cc)