De toename van het gebruik van mobiele devices door consumenten heeft ervoor gezorgd dat er een gehele nieuwe industrie is ontstaan. Mobile Marketing biedt ongekend veel voordelen voor merken om intensief in contact te komen met haar doelgroep die met traditionele media niet mogelijk zijn.  Door de persoonlijkheid van het medium en de vele vormen van targetingopties biedt dit merken een direct contact dat zijn weerga niet kent. Toch zijn er 3 old-school marketingprincipes die ook voor de nieuwe generatie Mobile Marketeers geldt:

 De klant is koning en heeft de macht

De klant is koning. Wie kent deze uitdrukking niet? Dit geldt in de oude tijd maar ook in de nieuwe tijd. Marketeers zijn meester in het formuleren van beloftes. Deze beloftes worden maar al te graag de markt in geslingerd met de hoop dat het product verkocht wordt.  Zo ging het vroeger en zo gaat het nu. Maar bedenk dat de consument meer dan ooit de macht heeft en je zijn aandacht moet verdienen. Dit is waarom het bijvoorbeeld belangrijk is om alleen marketingberichten te sturen aan alleen  ‘opt-in’ klanten dan ook . Zeker in deze tijd van privacy-wetgeving. Let op de gevoeligheid en de persoonlijkheid van de smartphone als medium zoals deze door de gebruiker wordt ervaren.  Benader de consument zeker niet al te vaak (hoogstens 1x per dag) maar op het juiste moment met advertenties, pushberichten, en overige advertentie uitingen. Op het moment dat de relevantie het hoogst is. Berichten die s’avonds of snachts binnenkomen wanneer men slaapt kan veel irritatie opleveren. Denk aan Mc Donalds die op deze tijd met een lunchaanbieding van de dag komt. Daar zit je niet echt op te wachten. Hetzelfde geldt voor een merk dat je 3x per dag lastig valt met een sms of push bericht.

Het opbouwen van een relatie

Net als in de echte wereld. Het opbouwen van een relatie kost tijd. Daar veranderen smartphones of tablets helemaal niets aan. Nu met alle targeting opties sms berichten en advertenties heel gericht op de juiste consument afgevuurd kunnen worden betekent dit niet dat je meteen in de top-of-mind  positie terecht bent gekomen van de consument. Sterker nog het kan als spam en privacygevoelig worden ervaren.

Consumenten bevinden zich altijd in de aankoopfase. Voor de aankoop informeren ze zich, tijdens de aankoop selecteren ze en na de aankoop evalueren ze. Social netwerken worden voor een groot deel via smartphones geconsumeerd. Facebook en Twitter zijn hierbij o.a.belangrijke sociale netwerken die veel mogelijkheden bieden om daadwerkelijk in contact te geraken met je klanten en een dialoog aan te gaan en waar tevens een groot bereik opgebouwd kan worden. Maar veel fans hebben betekent daarbij nog niet dat je een relatie hebt met deze klanten. Deze klanten moet je blijven onderhouden en betrekken bij je merk. Een langzame en gestage benadering online en offline waarbij elke boodschap een zekere waarde toevoegd is noodzakelijk om de consument naar je toe te trekken en te blijven behouden. Keer op keer.

A/B Testing

A/B Testing is een marketingpraktijk die ook al zo oud is als de weg naar Rome. Deze marktonderzoekmethode wordt gehanteerd om te onderzoeken wat de efficiëntste van twee mogelijkheden is. Door gebruikers te verdelen in twee groepen, die elk een ander concept te gebruiken krijgen, kan er op basis van de onderzoeksresultaten beslist worden welke opzet, A of B, het gewenste doel – voornamelijk de hoogste omzet – het best benadert. In de mobile industrie wordt deze techniek onder meer gebruikt bij de optimalisatie van conversies op websites, binnen e-nieuwsbrieven, bij banneradvertenties en binnen direct marketing. Het vertelt welk aspect van een mobiele marketingcampagne de meeste impact maakt. Het is zeker raadzaam om ook bij de lancering van een definitieve mobiele landingspagina van je merk te testen uit twee versies. Net als dat dus geldt voor banners, nieuwsbrieven of andere communicatimiddelen die naar deze pagina moeten leiden.

Photo: 24736216@N07 (cc)

Bron: zeebric