Het percentage bedrijven dat gebruikmaakt van zakelijk verstrekte tablets is in de afgelopen twaalf maanden gestegen tot 28 procent. Dat is een groei van 3 procentpunten ten opzichte van de situatie begin 2014, toen een kwart van de bedrijven beschikte over zakelijke tablets. Het totaal aantal zakelijke tablets steeg in deze periode met circa 25 procent. De Apple iPad kent daarin het grootste aandeel: circa 76 procent van de tablets is een iPad. Het aandeel van Apple in het totaal is ten opzichte van begin 2014, toen het aandeel 79 procent bedroeg, wel iets kleiner geworden.

Dit blijkt uit analyse van circa 6.000 interviews die Computer Profile het afgelopen jaar hield met IT-verantwoordelijken van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers, over het gebruik van eindgebruikersapparatuur. Voor het eerst zien we ook Microsoft terugkomen in het overzicht, met een aandeel van ongeveer 3 procent. De introductie van de Surface Pro 2 in oktober 2013 en de Surface Pro 3 in mei 2014 zullen daar de belangrijkste bijdrage aan hebben geleverd.

De explosieve groei in het gebruik van zakelijke tablets na de introductie van de eerste iPad, is nu wel voorbij. Het aantal locaties dat gebruikmaakt van zakelijke tablets stijgt nog steeds, maar het groeitempo is aanzienlijk afgenomen. Binnen de overheid en het onderwijs lijkt de groei zelfs tot stilstand te zijn gekomen. De transportsector en industrie lijken vooralsnog het minst te zien in het gebruik van tablets. Daar ligt de tabletpenetratie met respectievelijk 18 en 22 procent duidelijk onder het gemiddelde.

Bron: Computer Profile

Photo: mikecogh (cc)