Volgens Forrester Research heeft 53% van de retailers mobiel als topprioriteit gesteld voor 2014. En niet zonder reden. Juist nu in economisch mindere tijden is het essentieel om tegemoet te komen aan de wensen van de consument. En smartphones en tablets hebben de wijze waarop consumenten shoppen drastisch veranderd.

Volgens eerder onderzoek van Digitas LBi dit jaar heeft 34% van de consumenten wereldwijd weleens een aankoop met hun smartphone gedaan en 72% raadpleegt hun smartphone als ze in een winkel zijn. China loopt voorop op het gebied van M-commerce. Hier heeft 76% van smartphone-gebruikers de afgelopen drie maanden iets gekocht via hun telefoon, in vergelijking tot 35% in de VS, UK, Duitsland en Singapore. In Nederland heeft slechts 18% dit gedaan. Hier is vooral het shoppen op tablets populair; 34% van de consumenten heeft in de afgelopen 3 maanden een product gekocht via hun tablet. Bekijk hier meer over dit onderzoek.

De UK loopt voorop in het aandeel webverkopen via een smartphone. Waar in de VS het m-commerce aandeel 9% is, is dit in de UK bijvoorbeeld al 23%. Uit de M-Commerce Monitor 2013 blijkt dat in Nederland 13% van de online consumentenbestedingen uit mobiele aankopen bestaat. Daarvan vinden 7 van de 10 aankopen plaats via een tablet gedaan en 3 aankopen via een smartphone.

Shop.org geeft in onderstaande infographic een opsomming van (grote Amerikaanse) merken die mobiel al prima geadopteerd hebben in hun marketing en salesinspanningen. Zo kent Amazon meer mobile-only gebruikers dan Facebook in de VS. Bij Groupon vindt 50% van de transacties al plaats via mobiel. Neem zelf de retailmerken door die  voorop lopen in mobiele innovatie.

photo:garryknight(cc)

Mobile Commerce