Weborama publiceert het eerste halfjaar benchmark rapport dat zich specifiek richt op mobiel adverteren in Nederland. Op basis van zes maanden aan Rich Media data heeft  Weborama een uitgebreid benchmark rapport opgesteld. Dit rapport toont de gemiddelde ratio’s gemeten over meer dan 300 mobiele Rich Media campagnes. Er wordt onderscheid gemaakt tussen resultaten behaald op smartphone of tablet, verschillende OS-en, formaten en interactieve elementen. Weborama sluit het rapport af met een viertal handige tips hoe met jouw mobiele campagne boven de benchmark uit te stijgen.

In het benchmark rapport komt onder andere naar voren dat zowel de smartphone als de  tablet display markt nog steeds fors aan het groeien is. Er is een groei van ruim 50% te zien in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal. Een aantal opvallende inzichten uit het rapport:

  • De Click Through Ratio (CTR) van mobiele advertenties met een interactief element is 2,5 keer hoger dan de CTR van campagnes zonder interactief element.
  • Het aantal campagnes op smartphone en tablet is hoger in app dan in de mobiele browser.
  • Grote formaten werden het meest ingezet en scoorden ook beter. Dat is ook niet zo gek, aangezien grote formaten zich beter lenen voor interactieve elementen zoals Weborama’s cube, slider of de videoplayer.
  • De video trend is ook waarneembaar voor mobiele  display campagnes, waar video (met 25%) het meest ingezette interactieve element was.

    N.B: De R&D afdeling van Weborama heeft begin 2015 voor Adobe Edge een nieuwe html5 videoplayer ontwikkeld die er voor elk device hetzelfde uitziet en dus geen gebruik meer maakt van het standaard video object.

  • Een ander opvallend feit is dat de meest ingezette verticals mobiel / HTML5 goed omarmen. Toch zijn er nog  steeds veel adverteerders die nog niet optimaal gebruik maken van het enorme bereik van mobiele devices en de daarop beschikbare creatieve mogelijkheden.

Paul Appelhof, Business Development Manager Mobile, Weborama:

‘Onze verwachting is dat het komende halfjaar een flinke slag zal worden geslagen in mobiele campagnes met unieke elementen. Interactieve campagnes scoren namelijk significant betere CTR’s en ruim 60% betere interactie ratio’s scoren.’ 

Tenslotte is het Weborama’s verwachting dat de aanstaande blokkering van Flash op Chrome en Firefox voor een nog grotere groei gaat zorgen in de tweede helft van 2015.

Benieuwd naar de sleutel tot succesvol adverteren op smartphone en tablet? Download hier het volledige benchmark rapport:www.weborama.nl/blog/nl/mobilebenchmark.