Het aantal mensen dat een (mobiel) apparaat bezit is in 2016 grotendeels gelijk gebleven ten opzichte van het jaar ervoor. Zowel de markt van de smartphones, tablets als e-readers is in Nederland verzadigd. 67% van de Nederlanders (13 jaar en ouder) bezit een tablet, 83% een smartphone en 25% een e-reader. Ook het bezit van de Smart TV is met 35% stabiel en de interesse in de smartwatch is nagenoeg gelijk aan vorig jaar.

Alleen onder jongeren (13-17 jaar) is het tabletbezit aanzienlijk gestegen. Bijna drie kwart (72%) van hen is eind 2016 in het bezit van een tablet versus 60% eind 2015. Gemiddeld heeft een huishouden eind 2016 3,7 apparaten in bezit (3,6 dec. 2015). Vergeleken met vijf jaar geleden is het aantal devices in de Nederlandse huishoudens wel sterk toegenomen en is het aantal smartphones en tablets zelfs verdubbeld.

Toename bankieren en online shoppen via smartphone
In het gebruik van de mobiele telefoon is wel het een en ander veranderd. Het surfen, bellen en emailen is gelijk gebleven. Bankieren en online shoppen is populairder geworden. Meer dan de helft van de Nederlanders (52% dec. 2016 vs 47% dec. 2015) gebruikt de smartphone voor online bankieren. Online shoppen via de smartphone stijgt van 22% in dec. 2015 naar 26% dec. 2016.

Populariteit Instagram en Snapchat stijgt met name onder jongeren
Wat de social media betreft zijn Instagram, Snapchat en Pinterest de groeiers. Instagram groeit van 18% dec. 2015 naar 22% dec. 2016. Snapchat is in dec. 2016 11% (vs 7% dec. 2015) en Pinterest groeit van 13% naar 17% in deze periode. Het aantal Facebookgebruikers blijft met 72% stabiel en het gemiddeld aantal bezoeken per week op Twitter is afgenomen van 25% naar 21% terwijl het aantal posts gelijk blijft.
Ook hier laten de jongeren tussen de 13 en 17 jaar de grootste verschillen zien. De daling in het aantal Facebook accounts onder deze doelgroep is gestopt. Het aantal actieve Instagram accounts stijgt binnen deze doelgroep tussen dec. 2015 en 2016 van 54% naar 68%, Snapchat van 52% naar 61%.

Over het onderzoek trends in Digitale Media
Het onderzoek ‘GfK Trends in digitale Media’ is uitgevoerd door GfK in samenwerking met KVB-SMB, MMA, NDP nieuwsmedia, PMA en Screenforce. De steekproef bestaat uit 1251 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruikmaken van internet en is representatief voor 13.375.000 internetters. Dit onderzoek wordt vanaf nu één keer per jaar uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele devices in het algemeen en specifiek voor het gebruik van media. Het totale onderzoeksrapport is voor € 1.395 te verkrijgen.

Bron: Gfk