Met een gemiddelde groei van bijna 23% in 2013 laat de e-commercemarkt in Midden-Europa een veelbelovende ontwikkeling zien. Deze ontwikkeling ligt ver boven de gemiddelde Europese groei van 17.5%. Met €93,3 miljard is Midden-Europa goed voor 25,7% van de e-commerceomzet in Europa. 68 miljoen van de 165 miljoen inwoners in Midden-Europa kochten vorig jaar al producten en diensten via internet. Dat blijkt uit cijfers die Ecommerce Europe onlangs publiceerde.

Ecommerce Europe is de Europese koepelorganisatie voor online retailers, waar Thuiswinkel.org in participeert. De statistieken in de rapporten van Ecommerce Europe zijn gebaseerd op de Global Online Measurement Standard for E-Commerce (GOMSEC). De Europese e-commercecijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met nationale e-commerceverenigingen en GfK.

Duitsland, een gigant in verandering
Duitsland is nog altijd het grootste e-commerceland in Midden-Europa. Met een e-commerceomzet van €63,4 miljard zorgde het vorig jaar voor 68% van de totale e-commerceomzet van Midden-Europa. De internetpenetratie is met 86% erg hoog in Duitsland en als gevolg daarvan heeft Duitsland de grootste online populatie in Europa, met 70,5 miljoen mensen (+ 1 miljoen ten opzichte van 2012). Duitsland neemt afstand van de oude retail- en postordertraditie en is een echt groeicentrum voor e-commerce aan het worden.

Duitsland laat ook de sterkste e-commercegroei zien
Duitsland is niet alleen de grootste e-commercemarkt in Midden-Europa, het land liet eveneens de sterkste groei van de regio zien, met een gemiddelde stijging van ongeveer 27% in 2013. Ook voor 2014 lijken onze oosterburen de sterkste groei van de regio te realiseren. Polen was tweede vorig jaar, met een groei van bijna 25%. Daarnaast zaten ook Tsjechië, Hongarije, Slowakije en Slovenië goed in de lift; de online omzet van alle vier de landen was 20% hoger dan in 2012. Oostenrijk en Zwitserland groeiden het minst hard met allebei een groei van ongeveer 12%.

Klein, maar krachtig: de Oostenrijkers en Zwitsers leidden in online bestedingen
Midden-Europese consumenten besteedden gemiddeld €1.379 per persoon online in 2013. Dat is ruim €100 meer dan in 2012 en ligt net iets hoger dan het Europese gemiddelde van €1.376. Het is echter wel lager dan het EU28-gemiddelde van €1.500. Met een gemiddeld bedrag van €2.122 per persoon, besteedden Oostenrijkers vorig jaar verreweg het meest online. Zwitserland staat tweede met een gemiddelde van €1.789 aan online bestedingen. Duitsland komt op de derde plaats met een gemiddelde van €1.585. De top drie wordt gevolgd door Tsjechië (€617), Polen (€539) en Hongarije (€460). Slovenië en Slowakije bezetten met respectievelijk €400 en €244 de laatste plekken.

In het rapport staan diepte-analyses van de grootste e-commercemarkten in de regio: Oostenrijk, Tsjechië, Duitsland, Hongarije, Polen en Zwitserland. Naast het Central Europe B2C E-commerce Report, publiceerde Ecommerce Europe ook vier andere regionale rapporten. Het betreft West-Europa, Noord-Europa, Zuid-Europa en Oost-Europa. De rapporten worden mede mogelijk gemaakt door GlobalCollect, Informatica, RichRelevance en Salesupply.

Download het gehele rapport hier.
bron:shopping2020
photo:melinata(cc)