We zijn verheugd het nieuws te mogen delen dat Spotify de grens van 140 miljoen wereldwijde actieve gebruikers is gepasseerd. Aan de vooravond van Cannes Lions 2017, het reclame festival van de creativiteit, is dit een bijzonder betekenisvolle ontwikkeling, omdat onze merkpartners nu een grotere kans dan ooit hebben om Spotify’s gratis gebruikers te activeren.

Spotify’s snel groeiende publiek bevestigt onze positie als vooraanstaand mediaplatform voor muziek, fans en merken. Het aantal wereldwijde maandelijkse actieve gebruikers blijft stijgen. Door deze betrokkenheid leren we voortdurend over ons publiek middels streaming intelligence –een rijke bron aan data-. Wij geloven dat deze verschillende inzichten innovatieve ervaringen creëren voor ons publiek, gepersonaliseerd naar hun wensen en behoeften. Spotify loopt voorop in dit nieuwe tijdperk van personalisatie, en daarom kunnen we nu -beter dan ooit- merken verbinden met hun doelgroepen.

Spotify’s streaming intelligence biedt psychografische en gedragsmatige inzichten die veel verder gaan dan de traditionele demografische gegevens. Door miljoenen uren aan on-demand mobile listening, hebben we geleerd dat muziek de stemmingen en activiteiten van mensen weerspiegelt en unieke momenten in hun leven markeert. Denk maar aan hoe jij jouw dag invult met muziek. Luister jij terwijl je hardloopt? Wanneer je onderweg bent? Tijdens het koken? Ik kan me voorstellen dat geen enkele dag precies hetzelfde klinkt, en door onze gedifferentieerde datasets weten we dat geen enkele gebruiker hetzelfde is. We beginnen dit streaming gedrag met ‘real-world’ gedrag te verbinden. Deze data gebruiken we vervolgens om merken te helpen hun eigen publiek te begrijpen, hoe zij streamen op Spotify en hoe zij met de juiste boodschap en content te bereiken zijn. Onlangs is ons nieuwe onderzoek gelanceerd, genaamd Understanding People Through Music, met vroegtijdige bevindingen over hoe streaming intelligence verbonden is met specifieke eigenschappen en gedragingen van de consument. Deze bijzondere inzichten en wat die voor merken kunnen doen worden steeds verder ontdekt. Het is een spannende tijd voor de wereldwijde Spotify reclame business. We hebben drie jaar geleden onze gratis, reclame ondersteunde business voor mobiel gelanceerd en dit groeit nog steeds snel met meer dan 50% per jaar in 2016.

Onze ervaringen zijn niet alleen hoogstpersoonlijk dankzij de streaming intelligence. Ze worden ook geleverd in onze premium-omgeving. Spotify levert multimedia video-, audio- en weergaveoplossingen, in een omgeving waar ons publiek van houdt. Al onze content is ofwel onder licentie of gemaakt door ons ‘in-house’ team. Als een merk opzoek is naar meer authentieke verbindingen, kan je er zeker van zijn dat dezelfde gegevens die onze personalisatie ondersteunen ook dat bericht naar het juiste publiek brengen, in een veilige omgeving. Naarmate merken steeds meer savvy worden, ben ik erg enthousiast over deze creatieve kans. Merken kunnen nieuwe inzichten inzetten voor inspiratie en om dynamische, innovatieve messaging te ontdekken. Wanneer je de emotionele kracht van muziek, podcasts en video’s koppelt aan aantrekkelijke advertentie formats, zijn de mogelijkheden oneindig. Laten we de komende week vieren waar het bij de Cannes Lions om draait.. de creativiteit die deze industrie zo goed ondersteunt. Laten we vervolgens vooruit denken met ons publiek in gedachten, en nadenken over hoe we hen op spannende nieuwe manieren kunnen verrassen, inspireren en inzetten.

Brian Benedik is de Vice President en Global Sales Head bij Spotify