De opkomst van tablets heeft een onvergelijkbaar grote invloed op online aankopen. Reden voor online performance marketingbureau QUISMA om acht veelbezochte e-commerce sites uit één industrie – in dit geval fashion – te vergelijken en beoordelen. Daaruit blijkt dat Adidas het er met een score van 86,84% in het QUISMA-scoremodel het beste van afbrengt. H&M scoort met 66,60% het minst goed. Alle onderzochte onlineshops beschikken volgens het QUISMA-onderzoek over goede tabletoplossingen, maar de verschillen zijn soms groot. Vooral de kwaliteit van de homepage, de etalage van iedere site, verschilt sterk.

De tabletperformance van acht veelbezochte fashion-etailers met een eigen site in Nederland:

[list style=”circle”][list_item]Adidas 87%[/list_item][list_item]Zalando 87%[/list_item][list_item]Nike 86%[/list_item][list_item]HUGO BOSS 83%[/list_item][list_item]Boohoo 82%[/list_item][list_item]Dress for less 74%[/list_item][list_item]Zara 69%[/list_item][list_item]H&M 67%[/list_item][/list]

Inkoopwaarde tabletwinkelmand 40% hoger dan smartphones

Voor de berekening van het eindresultaat werden vier prestatiegebieden onderzocht, die elk een ander gewicht kregen: de homepage (40%), productinformatiepagina’s (30%), de winkelmand (15%) en de check-out (15%). Deze vier gebieden samen vormen de belangrijkste onderdelen van een onlineshop. Het QUISMA-scoremodel werd ontwikkeld op basis van websitetests en -audits. Van tablets is bekend dat de conversiepercentages gemiddeld hoger liggen met relatief grotere winkelmandbedragen. Uit het onderzoek ‘Mobile Commerce in Deutschland 2012’ bleek dat de gemiddelde inkoopwaarde van een tabletwinkelmand ongeveer 20% hoger ligt dan die van desktops en zelfs ongeveer 40% hoger dan die van smartphones.

André Schimmel, Managing Director bij QUISMA Nederland: “In het algemeen viel de performance van de online fashionshops ons niet tegen. In veel gevallen zouden relatief eenvoudige aanpassingen kunnen leiden tot veel betere prestaties. We weten welke problemen tabletsurfers tegenkomen. Naast de langere laadtijd van websites ervaren zij vaak problemen op het gebied van usability, gebrekkige functionaliteit en verkeerde weergave. Daar hebben wij ons onderzoek op afgestemd.”

Homepage het slechtst

Uit de analyse bleek dat de websites elkaar het minst ontlopen op de punten productinformatiepagina en check-out. Bovendien waren de tablet-resultaten op die terreinen in alle gevallen ruim voldoende. De analyse van de winkelmand liet veel tegenstellingen zien en uitgerekend de homepage scoorde veelal ondergemiddeld: zes van de acht onlineshops hebben voor deze pagina hun slechtste of één na slechtste resultaat behaald.

Werk aan de winkel

André Schimmel: “Er is duidelijk werk aan de winkel voor een aantal van de onderzochte partijen, juist omdat e-commerce via tablets zo’n hoge vlucht neemt. Voor QUISMA zijn de uitkomsten van dit tabletonderzoek een goede aanleiding om met een aantal retailers in gesprek te gaan en de mogelijkheden door te nemen om de resultaten in tablet performance te verbeteren.”

Bron: Quisma

Photo: oneras (cc)