Waarom klikken we massaal op de ‘like’ button van facebook, delen we berichten en reageren we op posts? 44% van de facebookgebruikers klikt namelijk op de ‘like’ button minimaal 1x per dag en 29% van de facebookgebruikers klikt  op de welbekende duim zelfs meerdere keren per dag.

In de eerste plaats kost een klikje niet heel veel moeite, het gaat super snel. Ook verwachten we ook iets voor terug voor het klikje. Merken die maar al te graag willen dat consumenten hen volgen haken op deze beweegreden vrolijk in met het geven van kortingscoupons, wedstrijdacties en extra content. Andere beweegredenen zijn dat we graag wat van ons zelf laten zien, wie we zijn, wat we doen en belangrijker nog waar we voor staan. Ook virtuele empathie speelt een rol. We onderhouden immers veel contacten nu voor een groot gedeelte (ook) online.

Bekijk de belangrijkste redenen en de psychologie achter waarom we op de ‘like’ button klilkken, we berichten delen en reageren op posts in onderstaande infographic.

facebook.like