Consumenten oriënteren zich voor steeds meer producten en diensten eerst op Internet voordat zij tot een aankoop overgaan. Het is daarom van cruciaal om op je website de juiste content aan te bieden. Met goede content voldoe je aan de behoeften van de potentiële klant, je onderscheidt je van concurrenten en je geeft je webshop een eigen stem. En dat is weer goed voor de vindbaarheid op Google. Google indexeert en waardeert nieuwe, relevante content het best. Daarmee is de kans dat je, wanneer wordt gezocht op voor jouw webshop relevante zoekwoorden, in ieder geval in de eerste vijf organische zoekresultaten verschijnt.

Deze gastbijdrage is geschreven door Michiel Broomans van Tone Copyproductie

Minstens even belangrijk is dat professionele, heldere en authentieke teksten in je webshop vertrouwen wekt bij je bezoekers. Het is bekend dat vertrouwen een van de kernwaarden is voor het succes van een webshop. Er zijn vele manieren om relevante content toe te voegen aan je webshop. In dit artikel richten wij ons puur op de tekst. Voor webshops onderscheiden we vier contentcategorieën: 1. Assortiment; 2. Services en FAQ; 3. Nieuws en trends; 4. Over ons.

1. Assortiment
In dit gedeelte vertel je de (potentiële) klant wat je aanbod is. De omschrijving bij een product is dé plaats om jouw expertise over het product te delen. Je kunt hier kort en bondig aangeven waarom het artikel een fijne en/of nuttige aankoop zal zijn. Door bij ieder product en iedere productcategorie een unieke tekst te plaatsen, maak je echt verschil. Voor de vindbaarheid in Google, maar vooral voor de bezoeker en zijn afweging om tot aankoop over te gaan. De klant heeft een prettige ervaring en zal voor nieuwe aankopen wederom je webshop bezoeken. Naast het bieden van uitgebreide productbeschrijvingen zijn er nog vele andere methodes om de bezoeker een goede webshopervaring te geven. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om klantervaringen te delen. Maar begin hier pas mee, als de content op je website staat. Eerst goed content en dan verder bouwen!

2. Services en FAQ
Een webshop biedt meer mogelijkheden dan het aanprijzen van producten. Om de bezoeker over te laten gaan tot een productaankoop, is het wekken van vertrouwen van groot belang. Vertrouwen kun je wekken door transparant en duidelijk te zijn. Door in heldere en duidelijke taal te vertellen hoe het werkt als iemand een product via je webshop aanschaft. Mensen ervaren dat als professioneel en voelen zich zekerder over hun potentiële aankoop. Om dit te bereiken is het belangrijk aandacht te besteden aan de toon van de teksten op je website. Ook de toon van de Frequently Asked Questions (FAQ) moet kloppen. Hier kun je de conversie van je webshop aanzienlijk mee laten stijgen.

3. Nieuws en trends
Jij bent specialist in je vakgebied. Veel bezoekers zullen graag geïnformeerd worden over de laatste ontwikkelingen op het gebied van het product dat ze zoeken. Een pagina met nieuws en trends op je website is daar de perfecte plek voor. Je kunt hier tips geven, ervaringen te delen, trends duiden en toelichting te geven. De informatie die je hier plaatst, kun je vervolgens delen via sociale media en nieuwsbrieven. Het is hierbij van belang mensen te prikkelen en nieuwe kennis mee te geven. Zo genereer je tevreden en enthousiaste bezoekers, klanten en leads.

4. Over ons
Er zijn in Nederland zo’n 30.000 webwinkels. Het is dus zaak om je te onderscheiden van de rest. Dat doet je door de beste producten of diensten aan te bieden, maar ook door de manier waarop je je organisatie presenteert. Wie zit er achter de webshop? Is het een professioneel bedrijf? Wil een klant zich verbinden aan deze webshop? Allemaal vragen die je op de pagina over je organisatie kunt beantwoorden. Juist hier is het belangrijk de content goed aan te laten sluiten op de doelgroep. Hou je het zakelijk en kort of is het relevant de filosofie van de organisatie te delen? Juiste en heldere informatie over de organisatie wekt vertrouwen bij de bezoeker en leidt uiteindelijk tot meer leads.

Foto: (cc)