Nederlandse reizigers gebruiken technologie in iedere fase van hun reis. Dit begint al bij het opdoen van inspiratie voor een nieuwe vakantiebestemming. Voor maar liefst 79 procent van de Nederlanders geldt dat zij hiervoor altijd of soms starten bij een online reisbureau. Inspiratie wordt vaak opgedaan via mobiele apparatuur, zoals een smartphone (28 procent) en tablet (18 procent). Dit gebeurt meestal op de bank voor de TV (54 procent), in bed (16 procent) en – opvallend genoeg – op kantoor (16 procent). Boeken gebeurt uiteindelijk veelal via laptop (67 procent) en PC (41 procent). Belangrijk is het te vermelden dat bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders hun reis boekt via de tablet. Dit percentage zal naar verwachting in de toekomst alleen maar toenemen.

Dit blijkt uit het jaarlijkse ‘Mobiele Index’-onderzoek onder werknemers uit Noord- en Zuid-Amerika, Europa, het Stille Oceaangebied en Azië, uitgevoerd in opdracht van Expedia, één van ’s werelds grootste full-service online reisbureaus. De studie werd uitgevoerd onder bijna negenduizend volwassenen in 24 landen. Er deden duizend Nederlanders aan mee.

Mobiele devices vooral populair onder jongeren
Voor veel Nederlanders geldt dat de PC of laptop hun favoriete devices zijn voor het opdoen van inspiratie voor een toekomstige reis. Bijna 70 procent zoekt via de computer naar een nieuwe reisbestemming. Deze is vooral populair onder 45-54-jarigen (66 procent) en 55-plussers (79 procent). De tablet en smartphone worden het vaakst door jongeren in de leeftijdscategorieën 18-24 jaar en 25-34 jaar gebruikt, groepen waarbinnen mobiele devices het meeste in gebruik (zullen) zijn. In hun zoektocht naar een nieuwe reisbestemming gebruiken zij hun smartphone meer dan tien keer zo vaak als de groep 55-plussers; respectievelijk 15 procent (18-24 jaar) en 12 procent (25-34 jaar) versus 1 procent (55-plus). De scores liggen een heel stuk dichter bij elkaar wanneer het gaat om het gebruik van de tablet voor het opdoen van reisinspiratie.

Zie onderstaande tabel voor de scores per leeftijdscategorie:

Wat is uw favoriete device voor het opdoen van reisinspiratie?

18-24

25-34

35-44

45-54

55+

Tablet

20%

27%

29%

26%

18%

Smartphone

15%

12%

9%

6%

1%

PC/laptop

65%

55%

57%

66%

79%


Liever niet roamen
Ook als Nederlanders eenmaal op reis zijn, wordt er gretig gebruik gemaakt van moderne technologie. Vooral de smartphone (77 procent) en tablet (40 procent) worden meegenomen op vakantie. Ondanks de populariteit van mobiele devices op reis, zijn Nederlanders over het algemeen niet of nauwelijks bereid te betalen voor roaming. Veruit de grootste groep (65 procent) zegt dat ze tot maximaal 10 euro willen spenderen aan roaming-kosten, wanneer ze binnen Europa op reis zijn. Opvallend genoeg is meer dan de helft (59 procent) van de Nederlandse reizigers zich er niet van bewust dat de EU hier een limiet aan heeft gekoppeld. Een goede WiFi-verbinding is voor veel reizende Nederlanders zodoende een welkome bijkomstigheid.

Wel in contact met familie en vrienden
Ondanks het feit dat Nederlanders liever niet betalen voor roaming, blijven ze wel graag in contact met het thuisfront wanneer ze op reis zijn, via social media, mobiel internet en apps. Voor ruim de helft van de Nederlanders (55 procent) is dit de voornaamste reden om technologie mee te nemen op reis. Voor meer dan een kwart (26 procent) van de Nederlandse reizigers geldt dat deze mogelijkheden zorgen voor meer flexibiliteit tijdens het reizen. Hierdoor kunnen plannen onderweg eenvoudig gewijzigd worden. Veertig procent zegt dat het gebruik van technologie tijdens de reis bijdraagt aan het verkrijgen van ideeën en tips. Ook hiervoor geldt weer dat dit zowel op jongere als oudere reizigers van toepassing is.

René Nieuwmans, Senior Commercial Manager Expedia.nl, over het onderzoek: “We zien steeds meer dat mobiele apparatuur voor veel Nederlanders als reispartner functioneert. Het is goed te zien dat dit niet alleen geldt voor de jongere doelgroep, maar ook voor de wat oudere reizigers. Bij Expedia zijn we continu bezig om consumenten te inspireren, waar en wanneer zij dat willen. Zo vernieuwden we onlangs onze website en introduceerden we een nieuwe tablet-app voor iOS en Android, die meer op inspiratie inzet dan de smartphone-app. Zo blijven we voldoen aan de steeds veranderende behoeften van al onze klanten en bieden we hen een zo prettig mogelijke boek- en reiservaring. We zorgen ervoor dat mobiele technologie hen helpt in bijvoorbeeld het opdoen van inspiratie en boeken van een reis.”

Photo: ben30 (cc)