Elk bedrijf heeft een nieuwe, gedegen doch onderschatte concurrent. Deze concurrent is de consument. Deze concurrent is slim, eigenwijs, kan goed omgaan met veranderingen, werkt snel, en heeft geen grote budgetten nodig om effectief te zijn.

Deze gastbijdrage is geschreven door Babs van Gisbergen, mobile expert, en eigenaar van B!mobileconsultancy

Nieuwe technologische mogelijkheden stellen de consument in staat om professionele content te maken en bewerken. Ze weten hun content snel te distribueren (o.a. via social) en daar komt geen budget aan te pas. Jongeren bouwen hun eigen apps, zij hebben geen grijze mannen in pak nodig om daar een advies in te geven, ze proberen het gewoon en verdienen er een goed zakcentje mee. Deze consument werkt al levenslang met mobiel én op een hippe agile manier. Deze consument is natuurlijk ook onze doelgroep en het is lastig om je doelgroep effectief te bereiken met een innovatieve campagne of een kick ass app als deze het eigenlijk gewoonweg veel beter weet…Nu denk je misschien dat alleen jongeren mobiel gebruiken maar niets is minder waar; mobiel wordt van jong tot oud gebruikt en van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.

De vergrijzing van onze samenleving zorgt voor een grote groep opa’s en oma’s die graag op hun ipad foto’s verzamelen van hun kleinkinderen en de leukste op facebook zetten. Ook skypen en whatappen ze vanaf hun vakanties met kinderen en kleinkinderen. Waar ligt hun behoefte met betrekking tot mobile marketing? Ze vertrouwen twitter (vaak) niet voor de nieuwsberichten maar wel hun eigen krant, hebben nog minstens één abonnement. Ze kijken graag tv en zoeken naar hun programma in een tvgids. Maar hun kinderen en kleinkinderen zitten veel op dat mobiele ding en dat willen ze begrijpen, dus dowloaden ze spelletjes op de ipad en shoppen voor kadootjes op wehkamp en bol. Toch rekenen ze vaak af op de laptop, want ‘tja dat kan ik toch allemaal niet lezen op zo’n klein scherm?’ en ‘waar heb ik die identifier gelaten?’ Ook deze consument wil gemak en snelheid bij de bestellingen en persoonlijk contact van de klantenservice; hoe ga je hier als bedrijf mee om?

Dan hebben we natuurlijk nog de doelgroep hier tussen in, om iedereen van 30jaar tot 55jaar maar even op één hoop te gooien. Wij werken bij die uitgever, die adverteerder of een representant van één van deze partijen. Wij zijn ondernemer, werknemer of zzper, misschien ook al wel enige tijd op zoek naar een leuke nieuwe uitdaging. Wij zoeken naar opdrachten, banen en informatie op de smartphone. Bellen doen we alleen nog maar met onze ouders, want we hebben 15 whatsapp groepen om te communiceren met vrienden. Onze kinderen worden geboren met een swipe beweging paraat en daar vinden we niks vreemds aan. We proberen ze uit te leggen hoe telefoneren vroeger ging; ‘nou dan ging ik dus onder de trap zitten en dan draaide ik het nummer en dan praatten we uren totdat oma zei dat ik nu echt op moest hangen omdat het te duur werd’, maar eigenlijk klinkt dat verhaal ons ook wel heel gek in de oren. We zijn erg mobileminded, maar zodra we op kantoor zijn en na moeten denken over hoe we onze doelgroep en doelstelling nu op een innovatieve, effectieve en vriendelijke manier gaan bereiken lijken we dicht te slaan.

Ondertussen veranderen onze doelstellingen niet of weinig, we willen nog steeds een reis verkopen, een auto in de markt zetten of telefoonnummers verzamelen voor onze data base. We hebben allemaal wel eens iets mobiels geprobeerd, een app gelanceerd en deze aangejaagd in wordfeud. De site responsive gemaakt of creditcard betalingen mogelijk gemaakt op deze site. Maar heeft het ons geleverd wat we wilden? En wisten we eigenlijk wat we willen bereiken? Hebben we onze doelstelling bereikt, onze doelgroep niet weggejaagd en gebruik gemaakt van die media en technologieën waar die doelgroep zit en zo van houdt? Zijn we onderscheidend bezig in vergelijking met onze concurrent? En kunnen we ook inspelen op wat komen gaat, want de markt verandert zo ongelooflijk snel en hoe weten we nu waar we wel en waar we niet op in moeten gaan? Helaas is het antwoord hierop vaak negatief.

Om van een negatief een positief te maken en om de concurrent (consument) niet uit, maar in te schakelen (if you can’tbeat them..) hebben we een solide mobiele strategie nodig. Een strategie die onze missie en visie koppelt aan de laatste mobiele technologieën en effectief inspeelt op de wensen van de doelgroep, onze grootste concurrent…

Eerder verscheen van deze auteur al de bijdrage; 5 stappen naar een effectieve mobiele strategie.

Deze gastbijdrage is geschreven door Babs van Gisbergen, mobile expert, en eigenaar van B!mobileconsultancy

Photo: 68453216@N03 (cc)