Nederlanders denken bewust na bij het uitzoeken van een geschikte profielfoto op Facebook. Ze willen vooral positief overkomen op de foto. Erg actueel is de profielfoto alleen niet. Het merendeel is namelijk een half jaar of ouder. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder ruim 1.000 Nederlanders met Facebook.

Profielfoto geeft geen actueel beeld

Met Facebook geeft men inzicht in het persoonlijke leven, echter de profielfoto geeft geen actueel beeld. Twee derde wisselt slechts 1 keer per jaar of nog minder vaak van profielfoto. Twee derde van de profielfoto’s is dan ook ouder dan een half jaar. Eén op de vijf profielfoto’s is zelfs ouder dan twee jaar. Een kwart wisselt weleens van foto bij grote gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld de MH17-ramp of de aanslagen in Parijs.

Positieve uitstraling op profielfoto

De profielfoto wordt heel bewust gekozen en moet vooral positiviteit uitstralen. Acht op de tien Nederlanders staan er dan ook lachend op. In drie op de tien gevallen is de foto op vakantie gemaakt. Zes op de tien poseert. Een kwart van de Facebook gebruikers kijkt niet in de lens van de camera. Een kwart van de profielfoto’s is een selfie. Het is ook populair om een profielfoto met de kinderen te hebben. Van de mensen met kinderen, heeft 52% een kind op de foto staan. Gemiddeld krijgt een nieuwe profielfoto 42 likes.

Methodiek en verantwoording

De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel (18+), waarbij in totaal 1.032 leden met een Facebook profielfoto het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Bron: Multiscope