2014 is het jaar waarin mobile steeds meer geïntegreerd werd in de mix; de term mobile first wordt veel genoemd door brands én uitgevers. Afgelopen jaar drong het besef door dat het niet verstandig is om op één paard te wedden en tegenwoordig gaan partijen op zoek naar de toegevoegde waarde van het mobiele medium om hun doelstellingen te bereiken en met hun doelgroep te communiceren.

Deze gastbijdrage is geschreven door Babs van Gisbergen, mobile expert, en eigenaar van B!mobileconsultancy

In 2015 gaan we werken aan de integratie van deze strategie in de doelstellingen van ons bedrijf en aanpassen aan de vraag van de consument. Dit uit zich in 5 onmiskenbare trends voor het nieuwe jaar.

Veranderende definitie van mobiel
We hebben het er vaak over, wearables, smart cities, the Internet of things. Het is een gegeven, de manier waarop een consument met een brand omgaat verandert en deze verandering gaat snel. Momenteel praten we over mobiel als we het hebben over smartphones en tablets, maar deze definitie vervaagt en gaat meer producten, apparaten en zelfs gebouwen omvatten.

Mobile-optimalisatie wordt nóg belangrijker
Optimalisatie voor mobiel is al een hoge prioriteit voor brands maar wordt in 2015 nog belangrijker. Met een app of een responsive site alleen kom je er niet, ook email, content, social en andere online communicatie moeten aangepast worden op smartphone en tablet. Bovendien willen we offline ook een goede mobiele ervaring, denk hierbij aan de uitrol van beacons, NFC en m-commerce.

De mix van social en mobile
Ad spends op social media zullen blijven stijgen omdat merken zich steeds meer bewust zijn van het belang van deze media inzet. In 2014 zagen we al een groei van advertentie inkomsten voor Facebook, en meer dan de helft (62%!) van deze omzet komt uit mobiel. Het is dus niet meer dan logisch dat we het ultieme uit beide mediakanalen gaan combineren. Ik denk hierbij concreet aan het combineren van audiences uit social met targeting mogelijkheden van mobiel, maar ook aan het gebruik van formaten  die we veelal op facebook en twitter zien.

Adverteerders zijn net mensen
Brands realiseren zich steeds meer dat hun doelgroep wil communiceren en interacteren met hun vrienden en kennissen en niet met brands. In plaats van dat we campagnes creëren en bedenken vertellen we nu stories, om zo een loyale fanbase te verzamelen. Merken die hun doelgroep weten te bereiken op deze menselijke manier zullen betere resultaten uit hun campagnes realiseren. Mobiel speelt als meest persoonlijke medium een overduidelijke rol in en kan merken helpen hun doelgroep te entertainen en te activeren.

Nieuwe en relevantere advertentie formaten
Volgens het B2B Content Marketing Benchmarks report, heeft 93% van de US B2B marketers content marketing ingezet in 2014, en 42% vond deze strategie effectief. In 2015 wordt steeds meer geinvesteerd in mobile content. Deze (voornamelijk video en visuele) content is gemakkelijk leesbaar op mobiele apparaten en speelt in op de mobiele gewoonten van de doelgroep.

Native advertising zal ook in 2015 een buzzword blijven, maar marketeers zullen manieren moeten bedenken om deze vorm van advertising (zeker op mobiel) relevanter en minder commercieel te maken. In 2015 zullen we steeds meer samenwerkingen zien tussen uitgevers en brands waarbij sponsored content specifiek gecreëerd wordt om primaire content aan te vullen of versterken.

Mobile first wordt consumer first, een mobiele strategie anno 2015 speelt in op de behoeften en wensen van de doelgroep, is geen op zichzelf staand project maar een onderdeel van de missie en visie van een brand of publisher en is niet meer zo device afhankelijk maar een ultieme mix van de laatste technologieën.

Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten hierover, welke verwachtingen hebben jullie voor mobile marketing in het nieuwe jaar?

Deze gastbijdrage is geschreven door Babs van Gisbergen, mobile expert, en eigenaar van B!mobileconsultancy

photo:wefi-official(cc)