Het geautomatiseerd inkopen van digitale advertentieruimte op (mobiele) websites door adverteerders en trading desks wordt ‘programmatic buying’ genoemd. De adverteerder met het hoogste bod kan in een milliseconde een advertentie uiting ( ook wel impressie genoemd) serveren op mobiele websites van specifieke uitgevers. Het grote voordeel van adverteerders is dat het bod pas plaatsvindt via een algoritme als het profiel van de bezoeker die geïdentificeerd wordt door middel van een cookie helder is.   Deze vorm van adverteren is vooral in trek bij adverteerders die heel gericht willen targeten op bezoekersprofielen zoals automotive-, retail- en telecom adverteerders.

Programmatic Buying op mobiel: de statistieken. Infographic
Programmatic buying kent de afgelopen jaren een enorme populariteit in het online advertentielandschap. Inmiddels gaat 25% van de geautomatiseerde online advertentie inkoop via mobiel. 75% vindt plaats via de desktop. De groei van geautomatiseerde inkoop van advertentieruimte op mobiel is vooral populair geworden in-apps. In-apps groeit namelijk 4x zo snel als die van inkoop op mobiele websites. Het populairste inkoopformaat op mobiel is 320×50. Meer interessante statistieken over programmatic buying op mobiel? Bekijk de infographic.

Real Time Bidding Mobile