Consumenten gebruiken hun smartphones vooral voor communicatiegerelateerde activiteiten en een tablet vooral voor entertainment en nieuwsgerelateerde activiteiten. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper in het tweede kwartaal van 2015, op basis van het Consumer Panel.

Voor social media-kanalen geven consumenten de voorkeur aan hun smartphone. 59 procent van de smartphone-gebruikers heeft in de afgelopen drie maanden zijn mobieltje hiervoor gebruikt. Voor tablet-gebruikers lag dit op 47 procent.

Smartphone-gebruikers gebruiken hun device ook relatief vaker om foto’s te maken dan dat de tablet hiervoor benut wordt. 86 procent van de smartphone-eigenaars heeft de afgelopen drie maanden wel eens foto’s gemaakt met hun mobiele toestel, tegen 25 procent voor tablet-eigenaren. Een verklaring kan zijn dat smartphones vrijwel altijd meegenomen worden, terwijl tablets veel vaker alleen thuis gebruikt worden.

Communicatie vooral via smartphone

Smartphones, blijkt uit het Consumer Panel, worden verder voornamelijk gebruikt voor communicatie: sms’en, mailen, social media en instant messaging en bellen. De tablet wordt vooral gebruikt voor entertainmentdoeleinden, zoals het spelen van spelletjes, en voor nieuwsgerelateerde activiteiten.

Opvallend is dat de activiteit ‘video’s streamen en kijken’ op beide soorten devices door een vijfde (21%) van de gebruikers minimaal één keer in Q2 werd uitgevoerd. Verder is surfen en browsen op internet zowel op de tablet als smartphone populair. Voor beide devices komt het in de top 5 activiteiten voor.

Minder zakelijk gebruik devices

Nederlanders zijn hun mobiele telefoon of tablet de afgelopen jaren minder vaak gaan gebruiken voor zakelijke doeleinden, zo bleek uit ander recent onderzoek van Telecompaper onder zijn Consumer Panel.

Mobieltjes (van alle mobiele telefoons die Nederlanders gebruiken, is 82 procent een smartphone) worden iets vaker gebruikt voor zakelijke doeleinden dan tablets. Gemiddeld werd een tablet in het tweede kwartaal van 2015 in 16 procent van de gevallen voor zakelijke doeleinden ingezet. In Q3 van 2013 was dit nog 22 procent. Een mobiele telefoon werd het afgelopen tweede kwartaal gemiddeld in 20 procent van de gevallen zakelijk gebruikt, tegen 23 procent in het derde kwartaal van 2013.

Bron: Telecompaper