Twee procent van de Nederlandse consumenten maakt gebruik van de mogelijkheid om mobiel te betalen. Dat blijkt uit onderzoek van het Telecompaper Consumer Panel in maart 2014.

Het aantal consumenten dat (zeer) is geïnteresseerd in de mogelijkheid om via de smartphone te betalen, is in vergelijking met augustus 2014 licht afgenomen: 31 procent nu versus 34 procent in augustus vorig jaar. Het aantal mensen dat zegt geen belangstelling te hebben voor mobiel betalen, lag afgelopen maart op 44 procent. In augustus 2014 was dit 41 procent.

Jongeren hebben meer belangstelling voor mobiel betalen. In de leeftijdsgroep van 12-19 jaar is 46 procent (zeer) geïnteresseerd in de mogelijkheid om met de smartphone te kunnen afrekenen. Naarmate de leeftijd vordert, daalt de belangstelling. Zo is 29 procent van de mensen van 50-64 procent (zeer) geïnteresseerd. Ook aan deze percentages is weinig veranderd sinds de vorige meting in augustus 2014.

47 procent van de mensen die mobiel wil betalen, is bereid om hiervoor een app te installeren. Tot het omruilen van de huidige simkaart voor eentje waarmee beveiligd betaald kan worden, is 35 procent van de consumenten bereid.12 procent (was 18% in augustus 2014) is bereid om te betalen om de simkaart te laten vervangen.

De geringe belangstelling voor mobiel betalen hangt samen met het feit dat er nog geen breed beschikbare varianten zijn. Rabobank heeft een mobiele betaaldienst commercieel gelanceerd, maar de Rabo Wallet werkt alleen op de Samsung Galaxy S4 en de Note 3. ING en ABN Amro hebben nog geen werkend product. Apple, Google en Samsung hebben diensten aangekondigd, maar die zijn nog niet in Europa beschikbaar (Apple, Samsung) of nog in ontwikkeling (Google Wallet/Android Pay).

Bron: telecompaper