De bestedingen aan automated trading, een geautomatiseerde wijze van het verhandelen van impressies (advertentievertoningen) tussen adverteerder en uitgever/website-eigenaar, zijn in Europa gemiddeld dit jaar met 291%(Adforms Trend Rapport) gestegen. RealTimeBidding is de belangrijkste ontwikkeling binnen automated trading. In Nederland verloopt ongeveer 80% van de automated trading via RealTimeBidding (RTB). Met RTB wordt bedoeld het realtime per stuk inkopen van impressies via een veilingmodel. Waar de afgelopen jaren slechts de standaardbanner formaten werden verhandeld, zien we nu ook steeds meer video en richmedia formaten terug in de veilingen.

RTB biedt voor veel adverteerders unieke mogelijkheden om doelgroepen te targeten en te retargeten op basis van ROI (Return On Investment). Door middel van RTB kunnen veel meer mensen online benaderd worden dan vroeger het geval was.

Ben je benieuwd welke adverteerderssegmenten/verticals op dit moment het meest gebruik maken van automated trading? Klik dan hier.

Het IAB geeft in onderstaande video een verhelderende kijk op RealTimeBidding.