Terwijl deze week met grote letters in de kranten verscheen dat Nederlanders ”Twittermoe’ zijn (vorig jaar verstuurden 3.5 miljoen Nederlanders nog gemiddeld 8 berichtjes per week, inmiddels 3.5) gaan bedrijven meer en meer mediabudgetten verschuiven naar microblog Twitter. Uit een onderzoek van AdAge dat plaatsvond onder marketeers en mediabureaus is een planning in verschuiving te zien van media inzet van offline (17.6%), display (16.6%) en Search (10.8%) naar het Twitterplatform. 24% geeft aan dat de mobile ROI op Twitter hoger is dan ze deze terugzien bij desktop display uitingen.

Uit het onderzoek is gebleken dat de volgende marketingcommunicatie/online doelstellingen het belangrijkst zijn wanneer gekozen wordt voor adverteren op Twitter:

1. Verhogen van naamsbekendheid/’awareness’ en reputatie
2. Verhogen van bereik naar de bedrijfs website
3. Verhogen van volgers
4. Generen van salesleads
5. Directe verkoop van producten
6. Contact houden met klanten

Veel Nederlandse bedrijven zetten Twitter op dit moment in als marketinginstrument en zien het vooral als  ‘webcare en loyalty’  kanaal. In  2014 zo is de verwachting zal net zoals dat bij Facebook is gegaan ook meer promotieachtige inzet plaatsvinden. Zo zullen ‘promoted tweets’ een enorme vlucht nemen. Promoted tweets die je kan richten op je bestaande of potentiële volgers, gelijktijdig kan inzetten met TV programma’s en commercials, en bijvoorbeeld gericht kan targeten op geslacht, geografische locatie, interesses en op hashtags/trefwoorden.

TwitterMediainzet

Bron: AdAge
Photo: trekkvandy (cc)