De afgelopen jaren zijn door de toename van het gebruik van smartphones ook standaarden gekomen op het gebied van display advertising op mobiel. Mede te danken aan het IAB. Deze wereldwijde standaarden zorgen ervoor dat er op steeds grotere schaal advertentieruimte ingekocht kan worden bij meerdere uitgevers tegelijkertijd op basis van hetzelfde formaat. Vanuit het gisteren verschenen Global Digital Audience Report gebaseerd op de activiteit van het Demand Side Platform (DSP) Turn platform blijkt dat het 320×50 formaat nog steeds het meest ingekochte formaat is. En wel met een gemiddelde eCPM van $1.01 (juni 2013). Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van maart 2013 toen de gem eCPM nog op $0,72 lag.

Dit is waarschijnlijk mede te verklaren door de toenemende populariteit en vraag naar mobiele advertentieruimte en de private marktplaatsen die de prijs enigszins opdrijven. Wel daalt de vraag naar het 320×50 formaat ten opzichte van Q1. Grotere displayformaten, expandables en Rich Media formaten stijgen in populariteit, echter kunnen deze formaten nog niet altijd geautomatiseerd ingekocht worden.

Turn-Global-eCPM-Averages-in-Q2-July2013 (1)

Het onderzoek geeft nog meer prijs voor elk inkoopkanaal.

De highlights:

-Desktop: 54% van de impressies bevinden zich in de $ 0,10 $ 0,80-range, grotendeels ongewijzigd ten opzichte van Q1
-Mobiel: 56% van de impressies bevinden zich in de $ 0,10 $ 1,00-range, een stijging van 52% in Q1
-Social: 46% van de impressies bevinden zich in de $ 0,10-$ 0.50 range; omlaag van 61% in Q1
-Video: 71% van de impressies bevinden zich in de $ 8-12 range, relatief ongewijzigd ten opzichte van Q1.

Het spreekt voor zich dat prijsstelling ook afhankelijk is van doelgroep en gebruikersgedrag. Het onderzoek geeft tevens aan dat mediainkopers gemiddeld 108% meer (t.o.v. het gemiddelde) willen bieden wanneer de doelgroep voor hen erg interessant is.

Andere bevindingen:

– De meest populaire display ad formaten voor web in Q1 zijn 728 × 90 (39.9%) en 300 × 250 (38,3%).
– De toonaangevende video-advertentie-indelingen waren 15 seconden pre-rolls (43%) en 30-seconden pre-rolls (38,4%)

De gegevens van het Global Digital Audience Report is gebaseerd op alle activiteit op de Turn-platform van april tot juni 2013. Elke dag gaat er in het Turn cloud marketing platform meer dan 75 miljard reclame impressies om.

Bron:Marketingcharts.com/Global Digital Audience Report

Photo(cc):29881930@N00