De zomer heeft ons land nu toch echt verlaten en de eerste regen komt met bakken uit de lucht. Een teken dat de herfst is begonnen en dat adverteerders al met een schuin oog kijken naar de naderende feestdagen in december. De (online) retail kan hopelijk veel goedmaken van de tegenvallende inkomsten van het eerste gedeelte van het jaar. Om het beschikbare mediabudget goed te verdelen is het belangrijk om in kaart te hebben hoe en wanneer de oriëntatiefase begint van deze ‘holiday shopper’.

Online shoppers

Volgens Amerikaans onderzoek zal maar liefst 71% een of meer producten online aanschaffen, en 29% van de shoppers is van plan zelfs alle producten online aan te schaffen.

Het valt op dat mensen die vaker online video’s kijken meer geneigd zijn om online hun producten aan te schaffen. Als we bekijken welke devices het meest worden gebruikt tijdens de oriëntatiefase zien we dat de PC/Laptop nog steeds het populairst is (55%). Mobiele devices als de smartphone/tablet worden zeker wel intensief gebruikt maar niet als hoofdkanaal voor oriëntatie. Uiteindelijk gebruiken 5% van de shoppers de smartphone en/of de tablet als meest gebruikte oriëntatiekanaal.

En dan nu de interessante vraag wanneer de shoppers onrustig beginnen te worden en alvast kado’s gaan inslaan voor de feestdagen. Het antwoord is opvallend vroeg!

Maar liefst 24% koopt meer dan 2 maanden van tevoren al presentjes en 58% doet dit in ieder geval meer dan een maand van tevoren. Dit betekent voor adverteerders dat het niet gek is om al in oktober hun producten onder de aandacht te  brengen bij deze vroege shoppers en te beginnen met adverteren. Uiteraard heb je ook last-minute shoppers die een week van tevoren nog los gaan. Vaak zijn het de mensen die koopjes tegen dumpprijzen willen hebben of van nature pas actie ondernemen op het allerlaatste moment. Hierbij gaat het om ongeveer 15% van de feestdagen shoppers.

Via welke media worden deze shoppers beïnvloed voor de aanschaf van producten? Dit zijn nog steeds TV commercials (8%), advertenties op internet (7%) en advertenties in print zoals tijdschriften en dagbladen 7%. Deze media zijn redelijk populair maar halen het toch niet bij de ouderwetse mond-tot-mond reclame.

De gemiddelde koper wordt nog steeds het meest beïnvloed door wat hun vrienden en familie zelf aangeven wat ze graag willen hebben. Op zich logisch, maar ook deze mensen worden uiteraard weer beïnvloed door de media. Jammer genoeg laat het onderzoek niet zien waar hun voorkeuren vandaan komen.

Onlangs publiceerde TomorrowMobile een artikel over welke productcategorieën in Nederland al meer online verkocht worden dan via de retail. Klik hier voor dit artikel

Happy shopping en happy selling toegewenst!

Profiel van de Feestdagen shopper

Photo: teamaskins (cc)