Zonder standaarden geen professionalisering. Dit geldt zeker voorde mobile markt.

Net als op het web zijn er veel advertentieformaten de afgelopen jaren ontwikkeld en zien we langzamerhand standaardisatie in deze nieuwe snel groeiende markt. Dit is hard nodig want de vraag naar mobile advertentieruimte neemt nu echt snel toe.

Het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB) is de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve
marketingindustrie. De IAB taskforce Mobile richt zich op het stimuleren van het inzetten van de mobile marketing en mobile advertising in reclamecampagnes en het standaardiseren van alle mogelijke uitingen en formats.

Door gebruik te maken van internationaal geaccepteerde technologie en tegemoet te komen in de stijgende vraag naar mobile videospecificaties.

De standaarden zijn toepasbaar voor zowel mobile web als in- app campagnes en bevatten display en rich media specificaties. IAB nederland heeft ervoor gekozen om in dit document de meest voorkomende en door elke bij IAB aangesloten exploitant ondersteunde advertentie posities te benoemen.

Het IAB maakt hierbij onderscheid o.a. in display banners op smartphone waarbij de de bekendste formaten de single banner 320×50 (640×100 voor rectinaschermen), de double banner 320×100 (640×200,rectina) en de medium rectangle 300×250 het meest worden ingezet. Langzamerhand zie je net als al de afgelopen jaren op web is gebeurd de trend naar grotere formaten. Hierbij is de 600×500 (640×480)ook wel de half page banner in toenemende mate populair aan het worden.

Naast standaard display uitingen vind je ook standaardisatie voor Rich media  en expandables, die de adverteerder nog meer de mogelijkheid bieden om te ‘interacteren’ met haar doelgroep.  Voorbeelden hiervan zijn de floorads, interstitials en banner to fullscreen ads. Op het mobiele web en in-app advertising is vanaf nu ook een standaard ontwikkeld voor video advertising. Het formaat dient minimaal 640×360 te zijn.

Lees alle specificaties en formaten nog eens terug op de IAB-website.

http://www.iab.nl/wp-content/uploads/downloads/2013/05/IAB-mobile-advertising-standaarden_VII.pdf

De diverse formaten behalen verschillende resultaten voor adverteerders in termen van clicks, zichtbaarheid en ROI. Opvallend detail hierbij is dat campagnes na 18.00uur de beste resultaten bieden. Klik hier voor de Mobile Rich Media Benchmarks Q1 & 2 2013.