Appvertising. Het plaatsen van advertenties in mobiele applicaties om zo onder de aandacht te komen van de gebruiker.  Adverteerders streven er naar een zo hoog mogelijke impact te creëren onder hun doelgroep. De eigenaren en uitgevers van de apps willen niet dat het de experience van het gebruiken van de app verstoord. Welke In-APP advertentievormen zijn er?

Het IAB Mobile definieert de volgende APPVERTISING- vormen:

In App Display Ad. Dit zijn in de apps geplaatste banners en/of tekstlinks.  De meest gebruikte zijn de standaard banner (320×50/640×100), de double sized banner (320×100/640×100) en de steeds  populairdere half page banner (320×240/640×480).

Interstitial/Prestitital. Een fullscreen advertentie die geplaatst wordt op het begin  of eindscherm van de applicatie. Deze kan actief of statisch zijn.

Rich Media Mobile Ad. Veruit het meest gebruikt is de Expandable Ad. Door het interacteren wordt de banner uitgeklapt en de engagement met de uiting verhoogd. Voordeel voor de uitgever is dat de gebruiker binnen de applicatie actief blijft. Andere opties zijn de Floor Ad die onder aan de pagina verschijnt en daardoor een opvallend formaat is, en de laatste zijn de verschillende videoformaten die enorm in opkomst zijn.

Voor het vertonen van Rich Media formaten dient de App MRAID compliant te zijn. MRIMRAID, voluit Mobile Rich Media Ad Interface Definitions, is een nieuwe IAB-standaard die rich media-advertenties in-app mogelijk maakt. Deze standaard werkt met HTML5 en Javascript.

Content Integratie.  Een advertentie die opgemaakt is in dezelfde lay-out als de app en zo geintegreerd wordt in de content van de uitgever. Op dit moment is de advertorial populair en relevant voor het overbrengen van een inhoudelijke communicatieboodschap.

-Sponsorschap. App van een uitgever die geheel gesponsord is door een adverteerder. Exclusiviteit en 100% share of voice voor de adverteerder.

-Branded App. Tot slot kunnen adverteerders ook zelf hun eigen app lanceren en als  marketing tool gebruiken.

Dat In-App adverteren populair is bij adverteerders staat buiten kijf, en dat vooral Rich media campagnes het komend jaar verder zullen toenemen ook. Toch zijn er nogal wat uitdagingen te gaan. De schaalbaarheid van de campagne is namelijk afhankelijk van de SDK (software die geïnstalleerd is binnen de app) en de mate waarin alle uitgevers deze geïnstalleerd hebben.

Meer een meer apps worden volledig gebouwd op HTML5-technologie soort van mobile webpagina’s die overal weergegeven kunnen worden. Dit zal de toename in kwalitatieve Rich mediacampagnes sterk doen toenemen.

Klik hier voor het laatste nieuws met betrekking tot de IAB In Application Formats

Bron:IAB

Photo: denisdervisevic (cc)