Wie van de media en mobile professionals is er niet naar op zoek? De cruciale factoren die uiteindelijk bepalen of je mobiele campagne zal gaan slagen en het gewenste resultaat op gaat leveren. Het IAB geeft antwoord op deze vraag en stelt dat er 7 factoren zijn waaraan een uitstekende mobiele campagne aan moet voldoen.

De 7 factoren op een rij:

Zorg voor engagement
Het realiseren van engagement bij de communicatiedoelgroep is de eerste vereiste voor het slagen van een mobiele campagne. De beste mobiele campagnes hebben vaak gebruik gemaakt van gamification, humor of hightech oplossingen die de interactie met de gebruiker bevorderen.

-Haak in op het moment waarop de gebruiker het meest ontvankelijk is voor uw communicatieboodschap
Juiste timing van de communicatieboodschap is essentieel. Locatie en context zijn hierbij ook allesbepalend.  Is de klant helemaal klaar voor zijn vakantie en logt in op Schiphol Airport? Een mobiele coupon voor een kop koffie van Starbucks is dan ideaal. Atleten responderen logischerwijs meer aan het eind van hun workout met advertenties in hun fitness apps dan aan het begin. Let ook hier op de positie binnen de app of website waarop de advertentie zal verschijnen.

– Zorg voor aanwezigheid op alle mobiele devices
Of het nu gaat om smartphones, tablets, phablets en of het nu gaat om Android, Windows of Apple devices zorg ervoor dat je een groot bereik van je doelgroep dekt.

– Maak gebruik van het reeds opgebouwde merk
Vind je merk niet opnieuw uit op mobiel, maar maak gebruik van de bestaande kracht van het merk.

 Maak gebruik van de functionaliteiten van mobiele devices.
Smartphones zijn geavanceerde apparaten met ongekend veel mogelijkheden. Of het nu gaat om video, camera, sensoren of GPS/kompas functionaliteiten of de talloze populaire apps die beschikbaar zijn met haar eigen unieke en originele functies voor elke adverteerder zijn er tal van opties om de aandacht te trekken van de mobiele gebruiker. Bied vooral gemak, een oplossing en/of entertainment en de aandacht volgt vanzelf.

-Locatie targeting
Mobiel zonder locatietargeting is als Ajax zonder Johan Cruijff. Onlosmakelijk met elkaar verbonden. Location based targeting is targeting waarbij een advertentie uiting wordt getoond op de mobiel wanneer de gebruiker zich in een specifieke regio, plaats, adres of postcode bevindt. Uit een rapport van BI Intelligence gebaseerd op location-based mobile marketing technieken zijn interessante bevindingen naar voren gekomen op basis van click-through rates die vele malen hoger liggen. Klik hier en hier voor alle vormen van location based targeting.

– Bepaal relevante metrics 
Mobiel gebruik is goed meetbaar. Zorg wel dat je de juiste platformen en meetmethoden gebruikt zodat de campagne ook tussentijds geëvalueerd en geoptimaliseerd kan worden. Gebruik de juiste mobiele analytics om het gedrag van je klanten te volgen, te begrijpen en om nog beter te kunnen targeten.
Bedenk daarbij dat oriëntatie en koop op verschillende mobiele devices plaatsvindt. Uit onderzoek van comScore blijkt dat een op de vijf liever aankopen doet via een mobiel device dan via hun pc. Daarbij is de tablet populairder als device voor het doen van aankopen dan de smartphone. Het vooraf opstellen van de juiste KPI’s om de ROI te bepalen is daarbij essentieel.

Graag nog het IAB artikel lezen waarop deze 7 metrics worden besproken? Klik hier.
Op zoek naar nog meer tips voor een effectieve mobiele campagne? Klik dan hier.

Bron: IAB
photo:narcace(cc)

tipsmobielecampagne.IAB