De mobiel is onze nieuwe partner geworden. We maken ons meer zorgen als onze mobiel uit onze ooghoeken is verwenenen dan wanneer onze eigen partner even niet te vinden is. Met andere woorden. We kunnen bijna niet zonder  mobiel. Deze betrokkenheid en de verwachting dat we met onze mobiel (bijna) alles kunnen doen heeft een enorme impact op de toekomst van mobiele reclame. Er zijn drie sleutelwoorden die de toekomst van mobiele reclame gaan beheersen;

Context, locatie en extreme personalisatie. Dit is de toekomst van mobiele reclame. Dit betekent dat marketeers de mogelijkheid hebben om gebruikers heel gericht te betrekken op het juiste moment met relevante reclame en aanbiedingen.  Dat dit meer dan ooit kan bewijst het medium. Een korte uiteenzetting.

Mobiele reclame is getarget

Dat we via mobiel heel lokaal kunnen targeten weten we inmiddels. De mogelijkheden zijn oneindig. Het aanbieden van interessante acties aan het winkelend publiek zorgt voor impulsaankopen en loyaliteit. Legio voorbeelden. Zo ook een voorbeeld in het buitenland waarbij winkelketen Nordstrom via een groot advertentienetwerk een periode alle advertenties heeft geclaimd voor iOS apparaten binnen een straal van een uur lopen naar de winkelketen. In deze advertenties kunnen naast aanbiedingen, een gevoel van urgentie, de route naar de winkelketen toe, ook een buzz creëren. Realiseer je dat je als adverteerder 100% share of voice kan creëren wanneer je heel gericht target binnen een bepaalde afstand en wat dat met je merk doet.  Uiteraard kun je met speciale acties of koopzondagen, ook op tijd en dag targeten om de relevantie verder te verhogen en op minder drukke dagen extra traffic naar je winkel te genereren.

Mobiele reclame is dynamisch

Stel je voor dat je een spelletje aan het spelen bent, bijvoorbeeld ‘Angry Birds’ , het is 30 graden en je wacht op een afspraak die nog een kwartier op zich laat wachten. Je blikt nogmaals op je  telefoon en ziet een advertentie die verschijnt en die zegt, “Cool down: klaar voor een IceTea? Retailer x is slechts 200 meter van je verwijderd met een aanbod om voor 0,50euro nog een magnum te krijgen. Relevant aanbod toch?

Uiteindelijk gaan we steeds meer toe naar een model waarbij reclame op basis van gebruikerservaringen, voorkeuren,  device afhankelijk, met behulp van dynamische advertenties die afhankelijk van de tijd van de dag, week of weekend, de temperatuur, locatie en nog veel meer variabelen aan de gebruiker getoond worden. En deze toekomst is nu. Marketeers kunnen vanaf vandaag starten met innovatieve, boeiende en relevantie interactieve ervaringen met haar gebruikers aan te gaan.

Mobiele reclame zorgt voor engagement

Wat als National Geographic een bewustwordingscampagne start met een fun element bijvoorbeeld een  click to camera of click to- videocampagne waarbij je de top van plaatsen van de wereld dient te fotograferen. (Eiffeltoren, Grand Canyon, Mount Everest etc). Als tegenprestatie kan je een wereldreis winnen voor 30 dagen. Je creëert niet alleen een leuke en actieve click-to-camera of click-to-videogame campagne met fantastisch foto en videomateriaal van toeristische attracties. Maar je komt ook meer over je gebruikers te weten, je kunt specifieke data opbouwen die later weer interessant is om te gebruiken en nog gerichter je campagnes te plannen.

Kortom adverteerders hebben de uitgelezen kans om via innovatieve diensten en nieuwe devices nieuwe vormen van relaties met klanten op te bouwen en te creëren.  Interacties met je klant en getargete campagnes die altijd ondenkbaar zijn geweest.

Bron: Mediapostpublications

Photo: janitors (cc)