Oproepextensies zijn advertentie extensies binnen Google Adwords. Advertenties extensies geven bedrijven de mogelijkheid extra informatie over hun bedrijf te geven naast hun Google Adwords advertentie.

Deze gastbijdrage is geschreven door Dennis Pettinga van Daar Online Media

oproepextensies Google AdwordsDoor het toenemende gebruik van mobiel internet is het belang van oproep extensies (en locatie extensies) ook toegenomen. Dankzij het gebruik van de oproepextensie kan men direct bellen. Rechts een voorbeeld.

Wanneer een ondernemer liever wil dat mensen vanaf hun mobiele telefoon direct bellen in plaats van de website te bezoeken, dan is dat ook mogelijk. Dit kan interessant zijn voor bijvoorbeeld taxi bedrijven, slotenmakers of andere spoed-diensten. Stel de oproepextensie zo in dat men altijd doorklikt naar het telefoonnummer, waarna men direct kan bellen. Ook wanneer een ondernemer geen mobiele website heeft, kan dit een uitkomst zijn! Het afrekenmodel voor deze klikken is hetzelfde als de overige Google Adwords advertenties, namelijk per klik.

Pas wel op dat een klik niet per definitie een belletje is. Onderstaand een voorbeeld van een ‘normale’ mobiele advertentie en een advertentie die altijd doorklikt naar het telefoonnummer (rechts).

oproepextensies Google Adwords

Aan de hand van een test met een slotenmaker kan het volgende geconcludeerd worden:

  • Ook mobiele gebruikers willen niet direct bellen, maar zich nog oriënteren
  • De advertentie is ineens een stuk minder aantrekkelijk

De click through rate daalde, op nagenoeg dezelfde positie, namelijk van 1,60% naar 0,60%, terwijl ook het aantal telefonische contactmomenten afnam.

Deze test toont aan dat nieuwe mogelijkheden binnen Google Adwords niet altijd effectief hoeven te zijn en ook mobiele gebruikers graag eerst wil oriënteren in plaats van direct bellen.

Photo: theeerin (cc)