e-Village publiceert vandaag de 12e editie (2015) van de E-mail Benchmark, een periodiek onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.

Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark weer een paar opvallende uitkomsten zien. In tegenstelling tot de verwachting in 2014 dat mobiele devices de traditionele desktop gaan vervangen, blijkt uit de cijfers van dit jaar dat het merendeel van de unieke opens nog steeds op een desktop wordt gedaan. En 89% van de ondervraagde marketeers geeft aan zich in 2015 massaal te richten op e-mailmarketing. E-mailmarketing laat zelfs andere marketingkanalen als social media (28%) en SEO (59%) ver achter zich.

Deze resultaten zijn, samen met andere resultaten en conclusies, gebundeld in ‘De E-mail Benchmark – Editie 2015’ die vanaf vandaag te downloaden is op de website www.email-benchmark.nl.

Populariteit e-mailmarketing neemt toe. Social media neemt af
83% van de marketeers vindt e-mailmarketing in 2015 belangrijker binnen de marketingmix dan twee jaar geleden. 89% van de ondervraagden geeft zelfs aan zich in 2015 massaal bezig te houden met
e-mailmarketing en stelt daarvoor een marketingbudget van 250.000 euro beschikbaar (8%). Dit in tegenstelling tot social media dat in populariteit afneemt (28% versus 37% in 2014).

Kantelpunt mobiele opens nog niet bereikt
Ruim 45% van de unieke opens wordt op een mobiel device gedaan. Een flinke stijging ten opzichte van 34,6% in begin 2014, maar de opens op mobiele devices overtreffen nog steeds niet de opens op een desktop (55%). En dat is opvallend aangezien marketeers in 2014 nog verwachtten dat in 2015 het aantal unieke mobiele opens de desktop ruimschoots zou passeren. De verschillen in het aantal unieke mobiele opens van e-mails in de consumentenmarkt ten opzichte van zakelijke e-mails is erg klein. De gemiddelde mobiele open ratio voor consumentene-mails ligt op 12,31%, en voor zakelijke e-mails op 11,38%.

Cultuur & entertainment branche heeft de meeste mobiele opens
Wel zijn er opvallend grote verschillen in de mobiele opens per branche. De branches die de meeste opens op mobiel krijgen ten opzichte van de totale opens in de branche, zijn cultuur & entertainment (46,04%), zorg & welzijn (44,91%), telecom (43,12%) en travel (42,65%). Het verschil tussen mobiele opens en desktop opens is hier dus kleiner dan in andere branches.

e-mail

Belangrijkste uitdagingen in 2015
De belangrijkste uitdagingen voor marketeers in 2015 draaien om relevantie en conversie. Allereerst wil de marketeer beter segmenteren om relevante content te versturen (genoemd door 63% van de ondervraagden). De tweede uitdaging (49%) is het koppelen van de verschillende (interne) databases zodat er betere klantprofielen kunnen worden opgebouwd. Op de derde plaats staat het opzetten van event driven/automatische e-mailcampagnes met 47%.

Andere opvallende cijfers:

• Conversie geldt als belangrijkste meetpunt voor het succes van een e-mail (39%), gevolgd door de click ratio (30%) en ROI (13%).
• Zakelijke e-mails zijn in het afgelopen jaar structureel beter geopend dan consumenten
e-mails (34,60% t.o.v. 28,13%).
• De gemiddelde CTR is in 2014 (4,43%) gestegen ten opzichte van 2013 (3,51%).
• De piek van het aantal e-mailverzendingen ligt op vrijdag.

bron:e-village
photo:vuhung(cc)