Uit onderzoek naar het gedrag van consumenten rond adblockers, de afgelopen weken uitgevoerd in opdracht van IAB Nederland en Mediabrands, blijkt dat 32% van de Nederlanders wel eens een adblocker gebruikt heeft. Meer dan een derde van deze groep is daar inmiddels ook alweer mee gestopt.

Uit het onderzoek blijkt ook dat adblockers wel een zeer positief imago hebben (meer dan 80% van de respondenten staat er positief tegenover). Dit geldt zowel voor de huidige gebruikers als voor de niet-gebruikers van adblockers. Waardoor het aannemelijk is, dat als er niet iets gebeurt, dat uiteindelijk de overgrote meerderheid van het publiek adblockers zal gaan gebruiken.

Op zich begrijpt 69% van de respondenten dat advertenties in feite de betaling vormen voor diensten, apps en websites op internet. Desalniettemin weerhoudt dit het publiek er niet van om een adblocker te installeren. Daarom is het cruciaal dat uitgevers nu ook individueel in dialoog gaan met hun gebruikers.

Het standpunt van IAB Nederland is namelijk dat adblockers een signaal zijn van de consument, dat niet genegeerd mag worden. Wat er nodig is, is meer kennis over de motivatie en drijfveren van de consumenten zowel branchebreed als specifiek per individueel merk of dienst. Een eerste fase van het branchebrede onderzoek is door IAB Nederland en Mediabrands al uitgevoerd.

Meer resultaten wil IAB op dit moment nog niet naar buiten brengen. “Wij kiezen er bewust voor om de resultaten, bevindingen, datasets en vragenlijsten exclusief ter beschikking te stellen aan de leden van IAB Nederland. Samen met hen zullen wij nu vervolgonderzoeken doen waarin dieper wordt ingegaan op de verschillen en gevolgen per uitgever of adverteerder”, aldus Govaert Plesman, directeur IAB Nederland.
IAB-leden die persoonlijke ondersteuning wensen bij een adblockers gevolgenanalyse voor eigen merk of dienst kunnen nu contact opnemen met het IAB-bureau voor meer informatie.

Ondertussen heeft IAB Nederland met Mediabrands ook de tweede fase van het onderzoek ingezet waarin dieper ingegaan wordt op verschillen tussen gebruikers van diverse soorten uitgevers, sites en diensten, betaalbereidheid van consumenten en de redenen om op enig moment te stoppen met het gebruik van adblockers. IAB Nederland en Mediabrands zetten hiermee de volgende stap in het landelijk onderzoek naar het gebruik en de gevolgen van adblockers voor de zakelijke markt. Deze cijfers en bevindingen zullen vervolgens wel met de rest van de sector worden gedeeld.

Naast de vervolgonderzoeken die nu gaan starten, zullen wij ook in samenwerking met diverse uitgevers ons hoofd buigen over een mogelijke voorlichtingscampagne voor consumenten. Om hen op deze wijze bewust te maken van de vele voordelen van digital marketing. In de totstandkoming van een dergelijke awareness campagne zal IAB het voortouw nemen.