Iedere organisatie heeft een verhaal nodig. Een corporate story, in mooi Engels. Het is een verhaal dat recht uit het hart komt. Een verhaal waarin beschreven staat wie je bent, hoe en waarom je zo geworden bent. En natuurlijk waar je naar op weg bent. Het ‘je’ staat hier voor de organisatie.

[quote]Deze gastbijdrage is geschreven door Andrea Tegel, Marketing & Sales Manager bij Woonz.nl[/quote]

Toch is de drager van de corporate story idealiter een persoon van vlees en bloed. Iemand met een duidelijk streven, een missie. Er moeten tegenslagen zijn, moed en doorzettingsvermogen. Het verhaal heeft een begin, een midden en een eind(streven).

Waarom per se een verhaal? Ik hoor het u denken. Het mooie aan verhalen is dat ze worden doorverteld. Maar… alleen als ze goed zijn. Dat houdt in dat de lezer of hoorder echt geraakt moet worden. Hij of zij moet zo betrokken en trots raken dat de intrinsieke behoefte ontstaat om het verhaal aan anderen door te vertellen.

Volgens Uri Hasson (werkzaam aan de Princeton universiteit) is een verhaal de enige manier om delen van de hersenen te activeren waarmee lezers of luisteraars de inhoud van het verhaal kunnen verenigen met hun eigen ideeën of ervaringen.

En hoe eenvoudiger het verhaal, hoe beter het blijft hangen. Een eenvoudig verhaal bevat duidelijke taal en concrete voorbeelden. Eigenlijk moet je het in een minuut kunnen vertellen. Als mensen er daarna in slagen het na te vertellen, dan weet je dat het goed zit. (Dit is dus meteen een goede test!)

Een corporate story gaat over de organisatie maar moet ook door de organisatie worden gedragen. Dat houdt in dat het verhaal verweven moet zijn in alle lagen van de organisatie, van top tot bottom en weer terug. Bestuur, medewerkers en leidinggevenden brengen het verhaal samen tot leven. Het bindt ze en het boeit ze. En, misschien nog wel het allerbelangrijkste: ze brengen het verhaal naar buiten. Ieder vertelt het verhaal op zijn eigen manier en legt eigen accenten.

Dan de vorm. Die is wat mij betreft volledig vrij. Vertel vooral een verhaal dat eigen is, een verhaal dat niet lijkt op andere verhalen. En doe dat op je eigen manier. Een corporate story hoeft niet altijd een lap tekst te zijn op een internetpagina. Vergeet niet: mensen zijn erg visueel ingesteld.

Photo: johanl (cc)