Inmiddels hebben 6.9 miljoen Nederlanders een smartphone. Dat is veel. Nederland heeft sowieso een van de grootste penetraties smartphones en tablets van Europa. In ons leven zijn deze nieuwe mobiele devices niet meer weg te denken. Zo vindt al meer dan de helft van de zoekopdrachten plaats via een smartphone of tablet. 18% van deze smartphone gebruikers heeft inmiddels een aankoop gedaan via dit device. 

Smartphonegebruik  Nederlanders

Het gedrag van de consumenten is de afgelopen jaren drastisch veranderd. 75% van de smartphone gebruikers doet aan multitasken en 49% gebruikt zijn of haar device tijdens het televisie kijken. Ook bedrijven halen steeds meer omzet uit hun mobiele websites. Zo haalt de Bijenkorf 20% van haar omzet uit haar mobiele website. Waar nog een wel een grote slag valt te behalen is op het gebied van mobile advertising. Slechts 5% van het adverteerdersbudget wordt  ingezet voor mobile advertising. Een groot gedeelte van de mediabudgetten worden blijkbaar nog steeds ingezet in de meer traditionele media zoals TV en Outdoor.

De opkomst van 3G heeft er al voor gezorgd dat wij steeds meer video op onze smartphone zijn gaan kijken. Nu de nog snellere 4G internetverbindingen op de markt zijn gekomen, zal het aandeel video op mobiel nog verder toenemen. Op dit moment bekijkt al 65% van de Nederlands video op haar smartphone. En dat de smartphone voor lokale relevantie ingezet kan worden via location based advertising is inmiddels bekend. Ook uit dit onderzoek van Admium blijkt weer dat maar liefst 81% van de smartphone gebruikers op zoek gaat naar lokale informatie via de mobiele telefoon.

Bekijk zelf het smartphone gedrag van de Nederlanders in onderstaande infographic gemaakt door webdesign en strategieburo Admium.

Nederland.smartphonegebruik

Photo: lge (cc)