Online uitgaven voor het boeken van vluchten en hotels in Europa in de zomer zal naar verwachting dit jaar met 6,8% groeien naar een totaal van bijna €67 miljard. Dit blijkt uit de resultaten van Adobe Digital Index 2016 Europe Travel Report die Adobe heeft aangekondigd. Het onderzoek onthult de beste tijd voor Europeanen om hotels en vluchten te boeken en toont de populairste en duurste vakantiebestemmingen. ADI analyseerde bezoeken aan Europese vakantiewebsites en sociale interacties.

Bij het boeken van vakanties is er een optimaal moment
Voor Europese reizigers is het beter om vluchten vroeg te boeken, zeker bij reizen binnen Europa. Het optimale moment om een Europese vlucht te boeken is 48 dagen voor vertrek. Voor vluchten naar vakantiebestemmingen buiten Europa is dit 42 tot 52 dagen van tevoren. De grootste korting op het boeken van hotels is te verkrijgen 38 dagen voor het inchecken. Prijzen stijgen aanzienlijk als er 7 dagen voor vertrek een vlucht wordt geboekt. Dit geldt voor vluchten binnen en buiten Europa en de prijs stijgt dan met gemiddeld 27%.

Duitse reizigers kunnen de beste koopjes krijgen, met een gemiddelde vluchtprijs van €71,79 naar de goedkoopste bestemmingen (Estland, Letland, Litouwen, Finland en Ierland). Engelse reizigers hebben gemiddeld de duurste prijs voor vluchten naar de goedkoopste bestemmingen: €85,97 gemiddeld voor een vlucht naar Slowakije, Estland, Ierland, Polen of Letland vanaf een Engelse luchthaven.

De bestemming blijkt echter belangrijker dan de prijs bij het boeken van reizen; Europeanen boeken 8,3 keer sneller een reis naar een populaire bestemming dan een goedkoper alternatief. Engeland, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië blijken binnen Europa de populairste bestemmingen voor een zomervakantie, met Londen, München, Parijs en Copenhagen als populairste steden.

Voor reizigers die gebruikmaken van last-minutes hebben vluchten naar Italië en Spanje een week voor vertrek de minste prijsstijging (19% en 23%). Aan de andere kant kennen Duitsland (55%) en Scandinavië (49%) de hoogste prijsstijgingen bij last-minute vluchten.

Topattracties zijn het perfecte decor voor selfies
Buckingham Palace is met meer dan 54.000 social mentions de populairste attractie onder Europese reizigers. De trekpleister van Londen wordt gevolgd door de Taj Mahal (25.975) en het Vrijheidsbeeld (19.585). Dit zijn tevens de duurste attracties voor Europeanen om naar toe te reizen; een bezoek kost respectievelijk €1.029 en €1.227. Andere populaire bestemmingen op social zijn het Louvre (18.650), de Eifeltoren (15.310) en de Acropolis (11.800).

Omdat de selfie-cultuur zich blijft ontwikkelen, zullen deze topattracties nog meer toeristen naar de grootste steden ter wereld trekken waarbij de toeristen vervolgens hun speciale herinneringen delen via hun favoriete social kanalen.

Mobile wordt meer gebruikt, maar desktop domineert
Adobe’s Digital Index EMEA 2015 Best of the Best-onderzoek analyseerde tevens het device-gebruik voor het plannen van reizen. Mobiele devices werden in 27% van de tijd gebruikt bij het boeken van vakanties, een groei van 75% ten opzichte van vorig jaar. Tablets blijven populairder bij mobiel boeken van vakanties (28%), wat zeer interessant is in vergelijking met het aantal verkochte smartphones ten opzichte van tablets. De desktop blijft echter de voorkeur houden; 74% van de Europeanen boekt nog altijd hun vakantie via dit device.

Hoewel het gebruik van mobiel groeit, is er voor merken nog werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat grote aankopen net zo veilig en gebruiksvriendelijk voelen op mobiel als op desktop. 65% van de Europese consumenten geeft namelijk aan nog van device te wisselen als ze een reis plannen.

“Met de verwachting dat de online uitgave voor reizen op €67 miljard zal uitkomen, zijn er grote mogelijkheden voor reismaatschappijen om ervoor te zorgen dat ze een consistente en relevante ervaring op alle devices bieden, met de juiste deal op het juiste moment”, zegt Tamara Gaffney, Principal Analyst van Adobe Digital Index. “Het is belangrijk om de aankoopkeuze van elke klant te begrijpen en om een algehele reiservaring te creëren van het moment dat de consument de reis boekt, tot het moment dat hij terugkeert. Zo naadloos en stressvrij mogelijk.”