Per april heeft mediabedrijf Shazam de exploitatie van de in-app advertising voor de Nederlandse markt bij Semilo ondergebracht. Semilo breidt hiermee het onlangs gelanceerde internationale mobile-advertising label Mobvious wederom uit met een grote en bekende titel. Naast Nederland werkt Mobvious ook in Italië voor Shazam.

De populaire applicatie, beschikbaar voor verschillende platformen, heeft in ons land ruim 7 miljoen actieve gebruikers die elke maand meer dan 10 miljoen nummers ´taggen´. Met het ‘tag-moment’ wacht de gebruiker tot het moment dat zijn/haar liedje is herkend, dit is één van de favoriete posities voor adverteerders. Maar zo zijn er tal van mogelijkheden binnen de app waar adverteerders in contact kunnen komen met hun doelgroep.

Kies je genre
Adverteerders kunnen hun reclame-uiting getarget inzetten op bepaalde muziekgenres, artiesten of zelfs een specifiek nummer. “Als de muziek en de uiting daarbij op elkaar aansluiten stijgt de attentiewaarde, wordt de uiting beter herkend en stijgt de aankoopintentie.” aldus Jip van Riet, Marketing & Communicatie Manager bij Semilo.

Shazam Always On
Een functionaliteit in de app is Shazam Always On. Shazam luistert dan ook naar geluiden uit de omgeving wanneer de app niet actief is op de voorgrond. Op deze manier tagt Shazam tv-programma’s, films, commercials en muziek terwijl de telefoon in je broekzak zit. Handig als je in de auto zit met de radio aan of op een feestje bent; je kunt later alles terug vinden wat je hebt langs horen komen. Shazam staat met deze ontwikkeling volgens de FastCompany in de top-20 ‘Meest innovatieve bedrijven van 2014’.