Smartwatches zijn er alweer een aantal jaar, maar sinds de Apple Watch aankondiging door Apple-CEO Tim Cook zijn er steeds meer bedrijven naarstig op zoek hoe zij ‘marketing wise’ relevant kunnen zijn op wearables. Niet Android Gear, maar Apple Watch wordt immers gezien als de wearable die een doorbraak bij het grote publiek gaat veroorzaken.

Deze gastbijdrage is geschreven door Richard Otto; oprichter van MobileMarketingNL

smartwatch1smartwatch2

Apple gaf deze week al aan dat er dagelijks duizenden apps worden ingediend ter goedkeuring voor de Apple Watch App Store. Voor een groot deel zijn dit trouwens apps die gericht zijn op gezondheid, fitness of non-branded productieve diensten. Grote vraag is: Wat kunnen bedrijven op marketing gebied met de Apple Watch?

Grootste fout die bedrijven kunnen maken is het transformeren van hun huidige smartphone app naar een smartwatch app. Marketeers die de Apple Watch als een kleine iPhone zien zullen volledig de plank misslaan. Het gebruik is immers totaal anders dan die van smartphones (of tablets).

Terwijl de smartphone een device is dat voor een groot deel de desktop overbodig heeft gemaakt, neemt de smartwatch vooral de ‘check’-functie over. Een niet onbelangrijke mobiele activiteit dat we nu gemiddeld al 221 maal per dag doen, blijkt uit recent onderzoek.

Push notificaties kennen we al een aantal jaren van de smartphone, maar komt nu op de smartwatch geheel tot bloei. Grote kans dat we met de introductie van de Apple Watch nog meer push notificaties gaan ontvangen, die door de consument in een nog kortere tijd worden geconsumeerd. Gevaar is natuurlijk wel dat de smartwatch-bezitters overladen gaan worden door pushnotificaties met een constant vibrerende pols tot gevolg.

De marketeer zal op zoek moeten naar een relevante en adequate manier van berichtgeving richting te consument. Terwijl je nu nog te pas en te onpas nutteloze push notificaties op je smartphone of tablet ontvangt, zal hier in de toekomst door een snelle opt-out korte metten mee worden gemaakt. Big Data en complexe algoritmes worden daarom steeds belangrijker om vooral ‘slimme’ (lees: relevante) push notificaties te kunnen sturen. Relevantie boodschappen van merken worden immers niet als reclame, maar handige informatie gezien.

Enkele zaken waar marketeers op in kunnen haken zijn:

  • Real-time Location Based aanbiedingen, tips, diensten en kortingen
  • Marketing apps die als afstandsbediening, toegangspas, loyalitycard, wallet of sleutel fungeren.
  • Navigatie (outdoor én indoor).
  • Relevant nieuws of boodschappen getarget op persoonlijke data (locatie, hart ritme, aantal gelopen kilometers, tijd, het weer of persoonlijke voorkeuren).

Kortom: Marketing via de pols moet beknopt en niet opdringerig en contextueel relevant/bruikbaar zijn met een directe call-to-action zonder dat de consument daar op zijn smartwatch veel actie voor hoeft te ondernemen.

Photo: janitors (cc)