Smartphone en tablet zijn tegenwoordig zo ingeburgerd, dat rond tweederde van de Nederlandse bevolking iedere maand via deze mobiele apparaten in contact is met websites en apps. Deze resultaten zijn gebaseerd op de jaarlijkse update van de populatiecijfers, per april 2016. Hiermee zijn onder andere het bezit van smartphones en tablets aangepast aan de actuele stand in Nederland.

Helft van alle bezoeken vindt plaats op smartphone
In april 2016 vond 50% van alle bezoeken plaats op smartphones. Het aandeel bezoeken op tablets is gestegen van 24% naar 26%, en is daarmee inmiddels groter dan het aantal bezoeken op PC/Laptop.

Op smartphones zijn het vooral apps die geraadpleegd worden: meer dan 80% van alle bezoeken op smartphones betreft apps en een kleine 20% websites. Meer dan 60% van alle bezoeken onder 13- tot 34-jarigen is afkomstig van de smartphone. Daarmee blijven jongeren koploper in het gebruik van de smartphone. Vijftigplussers gebruiken de tablet het meest; 37% van al hun bezoeken vinden plaats op de tablet, net iets meer dan op smartphones. Een jaar geleden was het aandeel PC/Laptop nog nipt groter dan smartphone.

Toplijst Merken 
Onder Nederlanders jonger dan 35 jaar wordt de smartphone het meest gebruikt voor het bezoeken van websites en/of apps. Voor 50 plussers is het meest gebruikte device de tablet. In beide leeftijdsgroepen komen de merken met het hoogste bereik voor een groot deel overeen. Facebook, Google, YouTube, NU.nl en Marktplaats worden zowel door meeste jongeren bezocht op hun smartphone als op tablets onder 50 plussers. Een verschil van merken in de top 10 per device is te zien bij de merken WhatsApp (#1) en Instagram (#10) die door jongeren op hun smartphone worden bezocht. Buienradar (#9) en NOS (#10) complementeren de top10 van merken op de tablet onder 50 plussers.

 

Grafiek_3_---_DAM

Bron: GfK