Goede content is een waardevol bezit voor ieder bedrijf. Waar veel bedrijven juist in te kort schieten is het promoten van deze content. Het is immers een gemiste kans als je (potentiële) klanten deze artikelen of video’s niet zien. Het promoten van content kan via je eigen kanalen, denk aan een website, social media pagina’s en nieuwsbrieven of via betaalde mogelijkheden als advertising.

Het inzetten van online advertising biedt vele mogelijkheden om deze content gericht aan te bieden. Met name search engine advertising (SEA) en advertising op social media kanalen kunnen een waardevolle aanvulling zijn op de inzet van eigen kanalen.

Hieronder vind je een stappenplan voor het effectief inzetten van advertising voor content marketing.

1. Selecteer de juiste content
De selectie van de content is afhankelijk van de doelstelling van de site. Is het onderliggende doel branding, dan zal de keuze van de content anders zijn dan als het doel het realiseren van leads is. In het laatste geval kan het downloaden van white papers een goede oplossing zijn. Een bezoeker krijgt dan waardevolle informatie mits hij of zij persoonsgegevens achter laat.

De content dient afgestemd te zijn op de doelgroep die via advertising op de site komt. Denk hierbij aan het afstemmen van de content op het kennisniveau van de bezoeker en de ‘belofte’ die met de advertising campagne uitgedragen wordt. Vanzelfsprekend moet de content relevant, waardevol en aansprekend zijn.

2. Selecteer het juiste netwerk
Na het selecteren van de content en het vaststellen van de doelgroep is het belangrijk om naar het netwerk te gaan kijken. Je kunt dit op twee manieren aanvliegen. Je kiest een netwerk en bepaalt hierbij de content of selecteert een netwerk passend bij de content. Het ene netwerk zal effectiever zijn dan het andere. Het is vaak een kwestie van testen op kleine schaal.

3: Stel KPI’s vast
Om het succes van een campagne goed te kunnen monitoren is het belangrijk Key Performance Indicators (KPI’s) vast te stellen. Je kijkt hier bijvoorbeeld naar de kosten per bezoeker en het aantal leads of klanten die de campagne oplevert. Het is vaak een rekensom om te kijken of een campagne rendabel is. Zet bijvoorbeeld de waarde van een lead af tegen de kosten voor het verkrijgen van een lead. In dit voorbeeld is het natuurlijk ook van belang om de kwaliteit van de leads te controleren.

4. Maak een pakkende advertentietekst
Op het moment dat je in staat bent een pakkende tekst te formuleren zal je CTR stijgen en kan je mogelijk goedkoper je bezoekers inkopen. Het is echter wel belangrijk de tekst zo te formuleren dat je alleen je doelgroep aanspreekt. Betalen voor bezoekers die bij voorbaat geen klant van je gaan worden is een slechte investering.

5. Maak een goede landingspagina
De landingspagina is een essentieel onderdeel van je campagne. De content op de landingspagina moet aansluiten bij de advertentietekst, anders zullen bezoekers direct de site verlaten. Over het algemeen kan gesteld worden dat de pagina overzichtelijk (rustig) moet zijn en er moet een duidelijke call to action in zitten. Deze call to action wordt visueel ondersteund bijvoorbeeld door een duidelijke afwijkende button.

[quote]Deze gastbijdrage is geschreven door Harm van Kessel, Eigenaar bij iMood gespecialiseerd in ecommerce en contentmarketing. Meer info: imoodcompany.nl[/quote]

Photo: esthervargasc (cc)