Veel ondernemers blijven nog achter met het geschikt maken van hun website voor mobiele bezoekers. Het zoekverkeer via tablets en mobiele telefoons heeft het afgelopen jaar een nog grotere vlucht genomen. Het volume op mobiele apparaten is dus explosief gestegen, maar zijn deze bezoekers kwalitatief net zo interessant als bezoekers via andere apparaten. De meest eenvoudige manier om dit inzichtelijk te maken is deze bezoekers met elkaar te vergelijken.

[quote]Deze gastbijdrage is geschreven door Dennis Pettinga van Daar Online Media[/quote]

Mobiel verkeer groeit explosief

Het aantal zoekopdrachten via een mobiele telefoon is in sommige branches in Q3 van 2013 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, meer dan verdubbeld (Bron: Google).Dezelfde getallen worden bevestigd door een analyse vanuit Google Analytics, met uitschieters tot een vertienvoudiging(!) van bezoekers via mobiele telefoons. Het volume op mobiele apparaten is dus explosief gestegen, maar zijn deze bezoekers kwalitatief net zo interessant als bezoekers via andere apparaten. De meest eenvoudige manier om dit inzichtelijk te maken is deze bezoekers met elkaar te vergelijken. Onderstaand een overzicht van een willekeurige klant, die geen mobiel geoptimaliseerde website heeft. Deze informatie is representatief voor andere bedrijven die geen responsive website hebben (Bron: Google Analytics).

googleanalytics

Op het eerste oog lijkt de kwaliteit van mobiele bezoekers minder dan die van overige bezoekers. Mobiele bezoekers hebben een hoger bouncepercentage (bezoekers die slechts één pagina bekijken en hierop geen actie ondernemen), een lagere de tijd op de website en minder bekeken pagina’s per bezoek. Ook het conversiepercentage ligt een stuk lager dan niet-mobiele bezoekers. Toch blijkt de waarde van een mobiele bezoeker in dit geval veel hoger te zijn dan overige bezoekers.

Mobiele bezoekers meer waard?

Een nadere analyse leert dat het aandeel van bezoekers via merknaam en direct via mobiel veel hoger ligt. Wanneer deze bezoekers uitgesloten worden, blijkt de waarde van mobiele bezoekers ineens slechts 30% te zijn van de waarde van een desktopbezoeker, waarmee de conclusie getrokken kan worden dat mobiele bezoekers op een niet mobiele website van beduidend mindere kwaliteit zijn. Om potentiële klanten optimaal van dienst te zijn lijkt het dus essentieel om een website te optimaliseren voor de verschillende apparaten. Dit kost inderdaad geld, maar het niet doen kost waarschijnlijk nog veel meer geld.

Photo: thomasrousing (cc)