Shoppen in een fysieke winkel is nog lang niet passé, ook niet onder de nieuwe generatie consumenten; de Millennials. Bijna de helft van deze generatie, geboren tussen 1980 en 2000, bezoekt graag een fysieke winkel en denkt dit de komende jaren te blijven doen. Vandaag werden de onderzoeksresultaten, uit een onderzoek dat Q&A Research & Consultancy in opdracht van Retail Event Nederland heeft uitgevoerd gepresenteerd tijdens Retail Event Nederland in Expo Houten. De onderzoeksresultaten zijn een prima leidraad voor de omnichannel-revolutie die op dit moment plaatsvindt in de retail.

Fysiek versus online
Millennials zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en passen verschillende manieren van oriëntatie, winkelen, aankopen, beoordelen en delen van ervaringen toe. Op de vraag “Stel je voor dat je deze week een product zou willen kopen en je zou dit zowel online als in een winkel kunnen doen. Wat zou je dan het liefst doen?” geeft 47 procent aan liever in een fysieke winkel te kopen dan online (32 procent). Bij generatie X (1965 – 1980) is de groep die voorkeur geeft voor de fysieke winkel (37 procent) zelfs kleiner dan bij de Millennials. Niet verbazend is dat onder de Boomers de fysieke winkel (53 procent) sterk de voorkeur heeft boven de online winkel (19 procent).

Toekomstvisie
Daarnaast kregen de respondenten de volgende vraag: “Stel, het is vijf jaar later en je zou weer een product gaan kopen. Ook nu zou je dat product zowel in een online winkel als in een fysieke winkel kunnen kopen. Wat zou je dan het liefst doen?” Hieruit bleek dat de groei in online klein zal zijn bij de Millennials (van 32 naar 33 procent) en een groeiend aantal Millennials geen voorkeur zal hebben voor een kanaal. De voorkeur voor fysiek neemt weliswaar iets af (van 47 naar 41 procent), maar is nog steeds het grootst. Opvallend is de toekomstvisie van de Boomers, waarbij een groei in online kopen door deze generatie verwacht wordt.

Aantrekkelijke koopaspecten
Verder onderzocht Q&A Research & Consultancy de aantrekkelijkheid van vijftien verschillende aspecten bij het kopen van een product. Bij alle generaties staat snelle beschikbaarheid van het product op de eerste plaats. Daarna verschillen de generaties duidelijk van elkaar. Bij Millennials draait het om ‘Touch & Feel’, een zeer uitgebreid assortiment en 24/7 winkelen. Generatie X wil vooral prijzen kunnen vergelijken en inzicht in de beschikbaarheid van het product. Daarna volgt ‘Touch & Feel’ pas. Bij de Boomers komt ‘Touch & Feel’ niet voor in de top 5 van aantrekkelijkste aspecten. Evenals generatie X hechten Boomers meer waarde aan eenvoudig prijzen vergelijken en inzicht in de beschikbaarheid van het product. Verder zijn ruilen en deskundig advies aantrekkelijke aspecten voor de Boomers. De verschillen tussen de generaties tonen duidelijk aan dat er andere eisen aan de (fysieke) winkel worden gesteld.

“Het is eigenlijk gek dat we allemaal denken dat de Millennials ontzettend online gefocust zijn. Dit blijkt dus juist niet het geval”, zegt Frank Quix, directeur van Q&A Research & Consultancy. “Vooral als je kijkt naar aspecten als ‘Touch & Feel’, dus producten voelen en passen, zie je dat Millennials dit aspect juist aantrekkelijker vinden en bepalender dan de andere generaties. Dit onderzoek biedt veel antwoorden op vragen die retailers in dit onrustige omnichannel-tijdperk hebben. Met deze antwoorden zijn ze voorbereid op de toekomst en weten ze: what’s in store for me?”

Conclusie
Retailers die zich willen richten op Millennials, zullen op een fysieke plek  aanwezig moeten zijn waar deze consumenten producten kunnen ervaren. Om de Millennials goed van dienst te kunnen zijn is inzicht in een breed assortiment essentieel en wil de consument hier 24/7 toegang toe hebben. Om een goede vergelijking te kunnen maken willen Millennials graag geholpen worden door middel van product reviews, zowel online als in de winkel. Tot slot, wil deze jonge generatie shoppers graag winkelen in een plezierige omgeving die inspireert.

Het onderzoek
Q&A Research & Consultancy heeft een representatieve steekproef uitgevoerd naar het shopgedrag van de nieuwe generaties shoppers: de Millennials. Millennials zijn de groep consumenten geboren tussen 1980 en 2000. Het koopgedrag is vergeleken met dat van de Generatie X (1965 – 1980) en de Boomers (1945 – 1965). Het onderzoek is uitgevoerd onder het Q&A Panel. In totaal deden 1.250 consumenten mee. Op basis van vijftien verschillende aspecten is voor elke generatie bepaald hoe aantrekkelijk dit aspect is en in hoeverre dit aspect bepalend is voor het doen van een (on- en offline) aankoop.

Bron: Retail Event Nederland

Photo: voltnap (cc)