Je bent hard op zoek naar een baan. Je surft je een ongeluk op het web naar de baan die het best bij je past. Je e-mailt je vrienden en geeft op linkedin aan ‘in between jobs’ te zijn. En uiteindelijk wacht je op dat ene verlossende telefoontje. Je mag op gesprek komen! Uit onderzoek blijkt dat werkzoekenden steeds meer naar hun mobiele apparaten grijpen voor het gehele traject in de zoektocht naar een nieuwe baan. Voor werkgevers impliceert dit een geheel nieuwe aanpak naar werkzoekenden.  

Een onderzoek uitgevoerd door Glassdoor, een grote carrière en banen community met meer dan 20 miljoen geregistreerde gebruikers en 13 miljoen maandelijkse unieke bezoekers levert de volgende resultaten op:

– 68 procent van de werkzoekenden gebruikt zijn mobiel minimaal 1x per week voor het zoeken naar een baan

– Baanzoekers gebruiken hun mobiele telefoon opvallend veel voor het zoeken naar vacatures, beschrijvingen en reviews over werknemers van het bedrijf, en naar salarisinformatie. Bijna de helft staat ook open voor ‘job alerts’ op haar smartphone.

– Carriere tips en het zoeken naar recente informatie en nieuws en achtergronden over de werkgever door werkzoekenden gebeurt een stuk minder (37%). Waarschijnlijk te verklaren door het kleine scherm, het snackgedrag bij gebruik van een smartphone en omdat de smartphone als een ‘on-the-go’ device bekend staat. Langere teksten worden dan over het algemeen meer vermeden.

– 37% solliciteert zelfs via een smartphone. 1 op de 4 haakt af als de site van de werkgever niet mobiel geoptimaliseerd is.

– 84% ziet de smartphone als het medium waar het  zoekproces naar een nieuwe baan start.

– Net voor de sollicitatie checkt 64% van de respondenten nog even de socialmediakanalen van de werkgever zoals Facebook,Linkedin en Twitterkanalen.

Met andere woorden, werkgevers doen niet meer serieus mee wanneer de vacature pagina’s en de bekende werken-bij pagina’s niet  ge-optimaliseerd worden voor mobile devices. Bovendien dien je ook je Social Media kanalen goed op orde te hebben. Uit eerder onderzoek van de AGO (ArbeidsmarktsGedragOnderzoek 2012) werd al duidelijk dat werkzoekenden meer via mobile dan via desktop naar vacatures kijken. Ook dit onderzoek geeft weer aan dat mobile een niet te missen kanaal is om latente en actieve werkzoekenden te bereiken.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.100 baanzoekers en werkgevers.

Werkgevers en Mobile Marketing

Bron:Venturebeat

Photo: Yourdon (cc)