Het succes van Native Advertising, ook wel branded content of sponsored content genoemd lijkt niet te stoppen. Dit jaar, zo is de verwachting, zal een groot gedeelte van de adverteerdersbestedingen online en bij mobiele inzet naar native advertising gaan. In een onderzoek van IPG Media Lab en Sharehrough waarbij 4.770 consumenten met eyetracking onderzoek en enquêtes zijn gevolgd en ondervraagd worden traditionele banners als de rectangle (300×250) vergeleken met native ads. Deze resultaten liegen er niet om en laten overduidelijk het effect zien van Native Advertising.

De ‘visual engagement’ bij native ads ligt hoger (4.1 vs 2.7) dan bij standaard banners. Ook wordt door de inzet van native ads een sterkere stijging in merkvoorkeur (9%) en aankoopintentie (18%) waargenomen dan dat bij traditionele bannering het geval is. Waar 19% van de consumenten aangeeft een banner advertentie wel eens te willen delen via sociale media aan familie en vrienden ligt dit bij native ads ook een stuk hoger, namelijk 32%.

Onlangs heeft het IAB  geprobeerd duidelijkheid te scheppen in de diversiteit aan native advertising  en is daardoor begonnen met standaarden te ontwikkelen. Hiervoor is het Native Advertising Playbook ontwikkeld waarbij 6 vormen van native advertising zijn bepaald. Wil je weten welke 6 vormen van Native Advertising gedefinieerd zijn? Klik dan hier.

In het onderzoek van IPG Media Lab en Sharethrough worden native ads zoals al eerder vermeld vergeleken met een standaard banner; de rectangle 300×250. Daarmee is geen vergelijking gemaakt met meer impactvolle Rich Media bannering, grote display ads als de billboard of met retargeting van banners. 

Uit een recent onderzoek van display netwerk Criteo blijkt dat Display Advertenties en met name performance display advertenties juist springlevend zijn en uitstekende resultaten opleveren. Bovendien is het nog steeds een groeiende industrie voor de komende jaren. Een van de uitkomsten van het onderzoek is dat de hoogste clickrates bij performance display advertenties worden behaald bij banners die gerelateerd zijn aan de High-Tech en Auto industrie. Bovendien leveren performance display campagnes niet alleen meer meetbare resultaten op dan standaard display campagnes, maar weten door de wijze van targeting en het opeenvolgend serveren van banners van clickers ook veel echte harde conversies te realiseren. De clickthroughrate (CTR) van performance display campagnes ligt 5x zo hoog ten opzichte van standaard displaycampagnes. Klik hier voor meer informatie en de uitkomsten van het onderzoek van Criteo.

TomorrowMobile houdt een kleine enquete onder zijn lezers door middel van een ´polletje´ dat op de homepage geplaatst is.  Deze stelling luidt ´Native advertising op mobiel levert meer op dan display advertising´. Op dit moment is 72% is het eens met deze stelling. Doe ook mee en stem!

Bekijk in onderstaande infographic de uitkomsten over de indrukwekkende effecten van Native Ads.

EffectvanNativeAdvertising

Bron:Sharethrough
Photo: garryknight (cc)