Native Advertising is het codewoord van 2014. Als dat het al niet was in 2013. In ieder geval is het in toenemende mate populair bij adverteerders. Sterker nog, native advertising ook wel sponsored content genoemd gaat in 2014 een cruciale rol spelen volgens o.a. het IAB en diverse onderzoeken van eMarketer naar adverteerders bestedingen. Bij native advertising gaat het om content die qua vorm en opmaak feilloos matchen bij de redactionele content van het medium. Goed voor de gebruikerservaring want de irritatiegraad is relatief laag en interessant voor adverteerders omdat reclame en relevante content goed kunnen samengaan. Het IAB heeft geprobeerd duidelijkheid te scheppen in de chaos en is begonnen met standaarden te ontwikkelen. Hiervoor is het Native Advertising Playbook ontwikkeld waarin 6 vormen van native advertising worden bepaald. Deze 6 vormen van Native Advertising bestaan uit:

1. In-feed units
2. Paid Search Units
3. Recommendation Widgets
4. Promoted Listings
5. In-Ad (IAB Standard) with Native Element Units
6. Custom/ Can’t be contained

Geintereseerd in het IAB Native Advertising Playbook? Klik dan hier.

Wil je meer weten over native advertising? Bekijk dan zeker dit artikel gemaakt door native advertising exploitant Adfactor welke ook geplaatst is op marketingfacts.nl. Het artikel geeft  een uitgebreide uitleg over de werking en effecten van native advertising. Diverse voorbeelden van native advertising zijn terug te vinden op de website van sharethrough, te vinden na deze klikBen je tot slot geïnteresseerd in een overzicht van de geschiedenis van het online adverteren? Klik dan hier voor een eerder verschenen artikel op TomorrowMobile.

Hieronder vind je een grafisch overzicht van de 6 vormen van native advertising.

Native advertising IAB

Native advertising IAB